AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.408

Vilka däck rekommenderar ni?

Sida 2 av 3
Finns nån tråd till om samma problem. Bilar KAN gå utmärkt med t.ex 235/45/17 eller större. Rätt avstämd hjulupphängning/inställning/vinklar, rätt ET på fälgarna är sånt som avgör, förutom däcksfabrikat.
De flesta köper nog däck/fälgar med "rätt" utseende och struntar i 4-hjulsinställning, då kan resultatet bli rejält spårigt och hjulupphängningar som slits ut i förtid.

FP
Jag skulle tro att de funkar så bra på min 330 pga av att den är optimerad för 17" och inte 15-16" som e36/e39.
18" fälgen jag valt är dessutom en tillvalsfälg från bmw som går att beställa på bilen. Enligt Bmw själva görs inga förändingar i hjulinställningar vid en sådan beställning.

KentX: Vilken generation Eagle F1 hade du på din 523?

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Återkommer nu med uppdatering:
Däcken är kanon. Tyst och fint. Inga klagomål förutom just bränsleförbrukningen. Nu drar bilen styvt 1-2dl mer per mil. Mycket konstigt, men men...

*BAWORAK*
Jag har just kasserat originaldäcken på min 520i-01.
Har kollat tester noga i tidningar och på nätet.
Mitt val blev Pirelli P7, som överlag får toppbetyg.
Har köpt hos Nettodäck i Gbg, 1525 kr/däck (allt inkl.)
Men dackonline.se säljer P7 för 1034,30 kr.
Då tillkommer förstås montering/balansering.
Om jag måste snåla, så blir det inte på däcken.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Wendtan. - Jag köpte F-ettorna på Däckspecialen i Mölndal våren -01. Vill minnas att jag gav 1000 kr/st. 225:or 16". Det var dom sista dom hade, så det är möjligt att det var en utgående modell.

M.v.h. Kentx
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
Ville bara tala om att bilen gick hur fint som helst med Kumho ecsta KH11 225/45 17". dock ytterst lite vibrationer uppåt 130 nånstans annars bara fint!! ha en trevlig första maj allihop!

/Calle
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
När vi ändå snackar däck, så någon som vet nått om BF Goodrich däck- är de bra?

Närmare bestämt,
fram: BFGoodrich 235/45ZR17 94A "Profiler"
bak: BFGoodrich 255/40ZR17 94A "Profiler"

Thx,

gocreate
Jag kör på Dunlop 235/45 17" dom går riktigt bra tycker jag, helt nöjd, sitter bra på min 525:a.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Åker på Falken går perfekt. bak 255-40-17 fram 235-45-17 OBS!körde tidigare med samma dimension fram och bak vilket resulterade i att bilen vart mer spåkänslig. går som tåget nu.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
kan inte rekomendera Bf godrich dåligt våttgrepp slits ner fort har haft en omgång såna!! mvh Micke
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
kan inte rekomendera Bf godrich dåligt våttgrepp slits ner fort har haft en omgång såna!! mvh Micke
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
OX
211
OXXY
328IM Cab 96:a
Säger bara Falken fk451

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag kan säga att pnenumant däcken är bra. Är nå östtyskt däck.
jag har nu kumo 711 supra ¨225 40 18" på dom andra däcken var de bättre fästa i! Är även bra fästa när de är blött!
Har inte sett någon som säljer dom. Däcken är mjuka som fan, men ändå håller dom bra. Fast kumo 711 supra är ju inget super däck. men inget skit heller

Min bil Länk
Helga
Bytte till nya Falken 225x55x16 från halvslitna
Good Year med samma dim.............och bränsleförbrukningen
har gått upp med 1 deciliter. Märkligt eller...........??

Helga
Nja, egentligen inte. Främst skiljer det ju en del på rullningsmotståndet mellan olika däck, nya däck har ju dessutom lite större rullningsomkrets = lite högre utväxling, och är lite tyngre, generellt sett. Om man gasar lite så går det åt lite mera kraft för att få upp bilen i samma fart som tidigare. Sen kan ju det nya däcket säkert vara lite mjukare och komfortablare och ha bättre grepp än det äldre och hårdare, detta får man också betala lite extra för i högre förbrukning.

FP
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag är i behov av nya däck snarast, funderar på antingen PS eller F1 GS-D3.
Enligt denna testen Länk så är det F1 GS-D3 som gäller.
Dock har jag hört så mycket gott om PS så jag har svårt att utesluta dom helt.
Någon som har något input mellan dessa två däcken ?

Min 528i Touring
Länk
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
"tsaros": Jämför hur många km. man testat Good Year däcket i förhållande till däcket på plats nummer två: Bridgstone S-03. I detta fall hade jag nog hellre valt ett däck som är testat betydligt mer omfattande (antal km) även om betyget är något lägre. Tester som dessa har en tendens att skapa ett lägre betyg ju längre man testar en sak. Därför bör Bridgestone däcket ligga mycket bra till eftersom det är det i särklass mest testade däcket.

Tilläggas bör att jag har haft Good Year två gånger och har haft problem med vibrationer (orunda??) bägge gångerna. Välj då hellre Michelin. Dom har alltid haft bra, runda däck som är lätta att balansera. Dessutom bra hållbarhet.

Kör själv just nu med Bridgestone S-03 däcket och anser att det är ett mycket bra däck. Bra kavlitet, lätt att balansera och mycket bra sidostabilitet. Bästa däcket jag kört med hittills. Hållbarheten vet jag däremot inget om ännu.
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Uniroyal Rainsport 1 funkar kanon på min bil.
Hälsn. Per

BMW när man älskar att köra bil.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Pirelli Pzero Nero har jag. Är nöjd.

/Gunnar
/Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.