AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.164

Bränslesystem på 520i e34 -88

zansibal
Hej

Jag är något kluven angående vad jag har för bränslesystem på min 520i e34 -88. På styrboxen står det att det är Motronic, så därom är inget tvivel, men vad jag har fattat så ska min modell (enligt Haynes och detta forum) ha en tidig version av detta system, med en kabelhärvakontakt med 35 stift. Men när jag kollar på kontakten i min bil har den 55 stift, vilket är antalet som ska finnas i en bil från -89 och framåt.

Skillnader mellan dom är att den gamla ska ha tex en kallstartsventil, men inte den nya, där det istället sköts mer komplicerat (med att styrboxen ser till att öka bensinmängden från spridarna). Och jag har kollat upp min kallstartsventil (för den finns där) och ur den kommer ingenting någon gång alls. Men drar man ut kontakten till termo-tid-metern, som styr kallstartsventilen, så börjar tomgången hacka lite, när motorn är kall. Så jag gissar att motorn får lite fet blandning ändå, utan kallstartsventilen.

En anmärkning jag gjorde var att det stod "Made in Germany" på bosch-styrboxen. Om den var gjord 1988, som resten av bilen, borde de stått "Made in West Germany", vilket det stod på tex orginalhögtalarna.... (fast man vet ju aldrig)

Antingen fanns systemet orginal, eller så har det bytts. Det är det jag undrar. Fanns det några 88:or med detta system

Mitt problem är att min bil har under vintern varit riktigt jobbig att starta om det varit riktigt kallt. Så fort den tänt, har jag varit tvungen att ge den lite extra gas, med gaspedalen, för att den inte omedelbart ska dö igen. Den har inte varit väldigt jobbig att starta ljummen eller varm, vilket andra har haft problem med...

Troliga anledningar??:
* Dåligt bränsletryck?
* Dåliga/orena spridare?
* Ickefungerande kallstartsventil? (om den nu ska användas)

Jag skulle gärna ta emot lite reflektioner kring detta, jag klarar inte tänka på det längre själv!

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag har en 88:a med 55 polig motronic utan kallstartventil.
För att göra en kontroll av kallstartventil samt termtid switch finnas en bra felsökningsmetod i Haynes boken.
FAF
zansibal
Har gjort testet med temptid då man mäter resistansen i switchen och det funkar (iallafall vid låga temperaturer, har inte testat när tempen överstiger 41 grader). Det andra testet med spänningen förstår jag mej inte på riktigt, då man ska mäta när man drar runt startmotorn (den visar ju alltid en spänning så fort tändningen är på!?!).

Vad är det då som sitter insugröret med en två polig kontakt, en bränsleslang in i den och en slang som går ut från den in i insugsröret precis innan grenröret, om inte en kallstartventil? Det möjligt att jag misstagit mig, och att det är något annat.

Vore intressant att veta vad det är för något annars?

FAF: har du någonting där överhuvudtaget?

zansibal
Hittade förresten denna tråden: Länk

Precis samma felförklarning som min bil, och inte heller min visar någon skillnad i tomgång när kopplar bort den surrande tomgångsmotorn....

zansibal
Efter att ha läst tråden från mitt föregående inläggs länk, så beslöt jag mig för att testa denna tomgångsmotor (som egentligen bara är en ventil som är till för att stabilisera tomgången).

Jag utförde Haynes mätningar och fann att ohm-talen från ventilen stämde mycket bra. Jag rengjorde också ventilen. Trots detta vägrar den att fungera. Det står att tmgången ska öka till 2000 varv om man drar ut kontakten till en fungerande ventil. Men det gjorde den inte, alltså är det nåt annat lurt. Då mätte jag spänningen mellan kontaktens tre stift, och fann att ett av de två värdena var fel: Man skulle mäta spänningen mellan mitten stiftet och de båda yttre. Vardera mätning skulle ge 10V. Jag fick 9,2V, vilket bode duga, och 3,6 V, vilket inte duger alls. Det står sen i boken att jag ska lämna in bilen på en BMW-verkstad, där man ska kontrollera den elektroniska styrenheten. NEEEEJJJJ, jag vill inte lämna i den.... jag lever på en låg budget.

Alltså jag behöver tips. Kan det bli fel pga av ett svagt batteri? Kan man kontrolleraa styrenheten själv på nåt sätt?

Jag har kontrollerat att luftmängdsmätaren, båda termostaterna och trottelpositionsgivaren fungerar. All el var avslagen under mätningarna, som det stog att de skulle vara.

zansibal
Det löste sig... Det var tomgångsmotorn som strulade.
Jag bytte reläet till styrboxen och så funkar det bra. Dock inte helt utmärkt. Misstänker att själva tomgångsmotorn inte är 100% i sig...

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ventilen under insugningsröret som du misstänker är kallstartsventilen är egentligen en "Tankavluftningsventil." Den är kopplad med aktivt kol behållaren och insugningsröret. Jag har dock inte en aning vad den är till för? Jag har provat att dra ur min utan att det händer ett dugg, så jag vet inte. Din motor ska ha den nya Motronicen utan kallstartsventil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.