|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska göra en oljeservice på min nyinköpta M3:a på fredag ( GA:s bil och motor i Linköping ), den förre ägaren har kört på en mineralolja av märket Penzoil, det var vad han tyckte fungerade bäst. Hur ska man resonera inför framtiden, fortsätta med mineralolja av god kvalité eller ?? | |
Aldric |
Från mineral till t.ex Mobil 1 5w-50 är väl helt ok, men vill du inte det är det ju bara att köra vidare på mineralolja av hög kvalisort, så länge du sköter dina oljebyten är det lugnt. Grattis till bilen. Själv köpte jag en 318iS -88 idag för typ sisådär 3500:- .. många bäckar små .. ;) |
Aldric |
Från mineral till t.ex Mobil 1 5w-50 är väl helt ok, men vill du inte det är det ju bara att köra vidare på mineralolja av hög kvalisort, så länge du sköter dina oljebyten är det lugnt. Grattis till bilen. Själv köpte jag en 318iS -88 idag för typ sisådär 3500:- .. många bäckar små .. ;) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
Aldric |
Ops ... ;) "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Ok, tror jag fortsätter med mineralolja, vissa av dagens mineraloljor ska väl vara minst lika bra som syntetiska..!!?? Förresten, grattis till nya bilen, en BMW är alltid en BMW....... |
|
Aldric |
Jag försvarar inköpet med att jag inte har sånt stort utbyte av att gasa, vilket förstås är kvalificerat skitsnack av högsta rang ;) Kör på med mineraloljan, som jag förstått det är det ingen skillnad för bilen förutom kortare bytesintervaller om man kör med högklassig mineralolja kontra syntetisk. "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
|
Ändra resonemanget till att vissa enstaka mineraliska och delsyntetiska oljor är nästan lika bra som en ordinär helsyntetisk olja! Rekommenderar dig att använda sökfunktionen ("Sök inlägg" längre upp), då detta är ett av de mest diskuterade ämnena på detta forum! Det finns tillräckligt att läsa för närmaste veckan... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Aldric |
Humma .. när Johan B kommer med oljeklubban är det bara att foga sig :D. I stand corrected! "Citius, alius, fortius" MvH Dennis |
| Johan B: Menar du att du tycker att jag ska gå över till en helsyntetiskt istället ?? | |
|
Att köra mineralolja i en M-bil får bedömas vara ungefär lika lämpligt som att hälla i sirap. OK, kanske inte riktigt så illa, men det är absolut inget jag skulle rekomendera! Kör med den helsyntetiska olja som rekomenderas av BMW! M-bilarnas motorer känsliga om de inte sköts på rätt vis, du bör ha i åtanke att det i princip är en racemotor anpassad för gatbruk. Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Lyssna på Johan B, han är oljeguru på autopower... | |
|
För att tala klartext tycker jag att du skall använda en helsyntetisk olja av god kvalitet! Många använder Castrol TWS i sina M-motorer, men det är inget måste till den motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Castrol Formula RS 10 / 60 Funkar bra i min iaf... |
|
| Och faktumet att bilen tidigare är körd på minerlaolja är alltså inte ett dilemma om man vill börja köra med helsyntet ?? | |
|
Inte om det är en mineralolja av god kvalitet! För säkerhets skull kan du hålla ett öga på om den nya oljan blir svart snabbt, då tyder det på att den tvättat bort föroreningar i motorn som kan bero på t ex koksad olja (oxiderad och nedbruten olja pga värme). I såfall kan det vara lämpligt att göra ett nytt oljebyte efter några hundra mil. Då får du ut merparten av de gamla föroreningarna vid bytet. Därefter kan man byta med normala intervaller. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har hört, att det kan vara skadligt för motorn om man övergår till helsyntetsolja efter en längre tids användning av mineralolja...för att syntetoljan löser upp gamls akoksavlagringar etc....som sen kan sätta igen kanaler etc... Vet ej om detta är BS...men kanske värt att kolla upp, speciellt när deet gäller en M3:a! /Klas |
|
|
Mosse, Jag trodde du hade varit på det här forumet tillräckligt länge för att följa "syntet i gammal motor-debatterna" !? :) Snabbgenomgång, Att byta till en syntetisk olja efter lång användning av mineral är detsamma som att byta till en ny mineral om vi pratar risken för "upplösning av gammalt skräp". Det är additiven som renar motorn främst, inte basoljorna i sig! En dåligt skött motor kommer pajja lika mycket av en ny syntetisk olja som av en mineralolja, förutsatt att den är så pass misskött som sagt. Dessutom, Gammalt sot som fastnat i en motor blir man inte av med så lätt ska tilläggas. Är det fastbränt så sitter det kvar där, är det däremot "klägg" pga av långt intervall eller dyligt så kommer denna att lösas upp vartefter. Men det gör den som sagt oavsett vilken olja du än väljer. /Anders Länk |
|
|
"En dåligt skött motor kommer pajja ..." Förstå mig rätt, alla mindre välskötta motorer KOMMER inte att pajja. Men om det skulle bero på att gammalt klägg har satt igen oljekanaler pga av den nya oljan så beror det inte på vilken TYP av olja den har fått. /Anders Länk |
|
|
Anders....jag kryper till korset.... Men man kan ju inte vara lika välinformerad som dig...med 4449 st inlägg! ;)) |
|
|
:) /Anders Länk |
|
|
Se Castrols hemsida Länk gå in på Försäljningsområden/ Verkstad/ Rekommendationstabell Hälsn. M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.