|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har 2st Dls MW12 12"are i en måttad låda till dem, den har 2st bassportar, nu till frågan kan man flytta en porten från "framsidan" där basarna sitter till ovansidan och rakt igenom hatthyllan?? Hur blir ljudet då? blir kanske vibrationer i hatthyllan med? //Mvh Simon | |
|
Är lådan en basreflex? I så fall gäller det ju att både portar och element kan spela in i kupén. Eftersom du har två 12" så misstänker jag att du idag har såväl portar som element spelande in i bagageutrymmet, vilket inte är helt lyckat. Men att ge portarna fritt tillträde till kupén, men inte elementen, kan innebära att basregistret får en väldigt ojämn frekvensgång. |
|
|
Okej, det låter ju troligt! Jag har nu basarna riktade mot ryggstödet, likaså portarna, som är placerade mellan basarna i lådan! Jag kan ju få dem att spela in direkt i kupén om jag fäller ner armstödet! Men jag kör på som det är nu då, vågar inte modifiera ifall ljudet blir dåligt! Har inte ens testat hur det låter än, har inte fått stereon än! En till fråga, blir det bättre om man "isolerar" runt baslådan, alltså så att den inte spelar genom springorna på kanten in i bagaget? //mvh Simon |
|
|
Svårt att säga vad effekten blir, det är i vilket fall inte optimalt. När man beräknar en låda antar man att luften framför element och portar kan röra sig fritt. Blir det som en kammare framför dessa, då beter sig lådan annorlunda än vad som var avsikten. Att få till det i en sedan är knepigt, såvida man inte kan öppna upp på ett bra sätt. Bäst är om det går att spela genom t ex skidlucka. I så fall kan det vara en bra idé att isolera runt om, inte minst för att hålla en del vägbuller borta från kupén. Annars är bandpass en lösning som fungerar bra i sedanbilar om man får till det, men det beror också på elementen. Vissa fungerar bäst slutet, andra i basreflex, ytterligare andra i bandpass, beroende på elementens parametrar. |
|
| har bandpass i min med rockford 10" spelar bra som fan! | |
|
Okej! Men jag är inte så bra på att få till ljud osv, visst klarar jag att bygga enligt en ritning, men nu har jag köpt basarna i lådan, och den passar som ett smäck i min bil! Så jag får helt enkelt spela genom skidluckan! Lådan har ca 1-1,5cm fritt utrymme ovanför lådan till hatthyllan, jag hoppas inte det innebär en massa vibrationer osv? Men jag ska försöka isolera lite bakom lådan, så den täcker alla springor runt lådan! Tack för tipsen! //mvh Simon |
|
|
Det är och förblir en konstig lösning med att sätta lådan med element och portar mer eller mindre tätt intill rygsstödets baksida. Jag har svårt att begripa folk som gör detta faktiskt, undras om man gör likadant hemma, klämmer in högtalarna med elementen mot en vägg och lyssnar i rummet bredvid,,)) Ett element på 10 eller max 12" med ev. basportar nära elementet som placeras mitt i (den öppningsbara) skidluckan kan fungera hyfsat, ger inga vådsamma vibrationer. Men lådor med två (stora) element blir mindre lyckat, det får inte bildas trånga kanaler framför lådan, det bildas resonanser och blåsljud osv, liksom framför portarna om inte dessa kan spela fritt. Att bara ta in ljudet från basportarna på basreflex eller bandpasslådor innebär ett smalt frekvensområde, portarna är dessutom noga beräknade och får inte förlängas eller förändras, då faller hela lådans egenskaper, inte så lyckat. FP |
|
|
Okej! Du verkar ju kunna det här folke, men jag får helt enkelt köra på som det är nu, alltså basarna och portarna riktade mot ryggstödet, får hoppas att det blir dugligt ljud sen iaf :/ //Mvh Simon |
|
|
Om vi tar exemplet sluten låda, så bygger den principen på att luften i lådan fungerar som en fjäder, som arbetar mot högtalarkonens baksida. När man beräknar optimal volym tar man hänsyn till luften i lådan, men inte luften utanför, vilket man inte heller behöver, om lådan står så att den kan spela fritt, utan hinder framför. Blir det någon form av begränsing i luftens rörlighet framför konen så beter sig den luften också som en fjäder (eventuellt också med någon form av dämpande verkan, beroende på hur det ser ut framför elementet). Resultatet blir att lådans avstämning inte blir som den skall, vilket ger dåligt ljudande resultat. Samma gäller för basreflex, men där är det om möjligt än känsligare på grund av att såväl element, låda som port skall vara korrekt anpassade till varandra. Dessutom tillkommer ju, som folke nämner, ytterligare problem. Ett baksäte, eller någon extra volym framför högtalaren, kan fungera som ett filter (fast ett godtyckligt och illa anpassat sådant), det kan också orsaka resonanser, missljud, skrammel m m. En bandpass kan stämmas av olika, men normalt bör man sikta på en oktav, t ex 40-80 Hz. Fallet under 40 Hz spelar oftast mindre roll i en bilkupé, det kan till och med vara en fördel, på grund av den förstärkning av lågbasen som sker i en kavitet där dimensionerna är mindre än våglängden hos ljudet. Värre är det uppåt. En bandpass kräver ett kompetent midbassystem, som kan gå så pass lågt att det kan möta basen från bandpasslådan. Väldigt många midbasar klarar inte detta, i alla fall inte utan noggrann montering. Det är dock alls ingen omöjlighet. Själv vill jag i vilket fall som helst inte att ljud av högre frekvens än 80 Hz alstras bakifrån skuffen. Få saker är så störande som när man hör basen komma bakifrån. För normalanvändaren är det nog bäst med en öppen skidlucka. En baslåda med ett element, och ev. port, som sitter monterad så att elementet (och porten) direkt kan "titta in" i kupén genom luckan har goda förutsättningar att spela bra. Genom att basen får fritt tillträde krävs inte heller lika många element och lika hög effekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.