|
|
|
|---|---|
|
Är inte säker på om det HAR hänt nåt, men det känns så inom mig... - race´ade lite igår och missade växlingen till fyran. (vill inte erkänna vad som hände, men det blev övervarv...), nå väl - efter det är jag lite osäker på om bilen är som innan. Det känns som om lådan inte är lika distinkt som förut, och det känns inte som om den går lika bra som innan. Alltså: VAD KAN MAN HA RÅKAT UT FÖR? Vad händer i en motor vid övervarv (vet att det finns varvstopp, men inte en chans att det hann med - jag har öron) PS. Tjejen har kört bilen efteråt och tycker att den går som den ska. - men har reagerat på slappare växellägen efter att jag frågat om det. | |
|
motorn e nog sjysst så länge det inte kommer konstiga ljud ifrån den eller så, men troligt är nog att växellänkaget e lite sisådär eller så e det lådan som e knas men om du plockar ner lådan kan du nog hitta felet eller så juckar du på spaken med motorn av så kan du höra om det är något som e knäckt. |
|
|
Skickade du i 2:an i 140 knyck? Det som brukar hända vid övervarvning är att ventilfjädrarna inte hänger med vilket resulterar i att kolvarna krockar med ventilerna. Låste sig bakhjulen när ditt misstag skedde? |
|
|
Ja de låter onekligen som du fick i 2:an istället för 4an. De faktiska varvtalet som motorn får vid en sådan händelse är iregel 2000-2500 rpm mer än motorns varvstopp. Detta orsakar iregel mekaniska skador som Bjoerck beskriver. Att växellådan känns konstig hade varit mitt minsta beskymmer vid en sådan händelse. De inre mekaniska skadorna i motorn är de som kostar Flis. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Motorn låter som innan, oljan är fortfarande fin (inget metallspån i och gyllenbrun). Tja, det kan ha varit 2:an som "typ hm tyvärr ja" var där och nosade. Men som sagt, det är fortfarande liv i den... - Finns det något jag kan göra för att gottgöra mitt misstag ändå? Växlarna går i lät och utan motstånd och hoppar inte ur, men länkaget känns något slappare. Hade planer på att byta olja i den redan innan, men antar att det finns ännu större skäl nu... Vad tror ni? Skulle jag köpt en lott igår? |
|
|
Låt bilen gå på tomgång en stund och trampa sedan kraftigt på gasen. Ryker den då blått så har ventilerna/ventilsätena tagit stryk. Visst kan motorn klarat sig helt från skador. Bara att hoppas på det. |
|
|
Det är ju alltid bra om en "oberoende" person testar den oxå.. tex din flickvän tycker att den går som den ska, nån annan kanske kan testa den. Den psykologiska biten är rätt stor, visste man om att man gjort en tabbe, så inbillar man sig stenhårt att nånting inte är som förr.. trots att allt kanske är ok. Nu säger jag inte att den säkert klarat sig, men det är lätt att må dåligt och tro att den inte går som den ska. |
|
|
Om du körde ner bilen i 2ans växel i 140 km/h så vill jag bara gratulera till att du gjort en "Kaj Siwinski". En klasskamrat från gymnasiet som hade nöjet att göra det med föräldrarnas E39 520iM av senare årsmodell. Resultatet blev att de fick byta motor och lite annat smått och gott. Vill minnas att det gick på över 50 lakan för det "kalaset". PS. Lyckligtvis sålde de bilen och övergick till Volvo S80 efter det. Det rör mig inte vad han gör med den ;) DS. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Ska prova det bjoerk skrev. Ser DET bra ut ska jag försöka andas ut lite och bjuda min bil på ny olja och ny kamkedjesträckare. Har läst här på forumet att det kan vara en god idé. Det kanske blir en ny lambdasond också - och lite senare insug, avgas och mappning! Då får jag kanske vara med i matchen igen - man kan ju inte lägga sig ner och dö för en sån här sak! Tack för era synpunkter! Mvh bmwRicke |
|
|
När jag körde hem min 535:a från östersund --> sthlm (50mil), så var jag tvungen att testa bilen lite på motorvägen, hade nämligen precis köpt den. Jag var väl uppe i sisådär 160 på trean och skulle kasta i 4:an... gjorde samma misstag som du.. 2:an i och upp med kopplingen, motorn varvade upp något förbannat. som tur va så var jag på hugget och mosade ner kopplingen i pannrummet, i med femman och körde försiktigt. stannade och kollade till bilen på första bensinmack, men allt verkade lugnt. körde hela sommaren och rev sedan motorn på hösten för turbokonvertering. Då såg jag att kedjespännaren till oljepumpskedjan låg i småbitar i tråget, samt att splinesen på oljepumpsdrevet var rensade.. så något hade ju uppenbarligen hänt.. dock så gick motorn klockrent och oljetryck hade funnits hela tiden. Men man kan väl säga att jag hade tur.. Försök dock att hålla kedjespännaren till oljepumpsdrivningen hel, tog mig många veckor att få tag på en ny sån plastdetalj.. finns tydligen bara på -87:ornas 535 E28, men säkert på 535 E34 -> 91. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.