AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
631

Rekommendation av högtalare till Compact

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag har en E36 Compact och skulle vilja uppgradera stereon. Har nu de fabriksmonterade högtalarna men en fin centralenhet från SONY (utan knappsats).

Någon som vill rekommendera de sex högtalarna + en eventuell baslåda som passar i bagageutrymmet i Compacten. Jag vill behålla hatthyllan intakt.

MVH Kjell T
Kolla in www.sanaton.se/BilLjud.htm

Visserligen den nya kompakten, men skuffen ser ju likadan ut. Jag kostade inte på något för ljudet i baksätet. Åker man inte ensam spelar man ju aldrig på riktigt iallafall.

Kan varm rekommendera UP6'orna, främst för diskanten, och infinity basen som spelar bra i små volymer. Kan rekommendera en sluten låda.

Hatthyllan kan skallra något vid basrik musik vvid högvolym, annars är ju BMW härligt välbyggda bilar utan resonanser.

Slutsteget kunde man tänkt sig en billigare variant än A5'an, men ljud mässigt är den mycket bra. Framförallt tyst, och med bra inställningsmöjligheter.

Är sony'n en såndäringa 'blackpanel' eller vad det kallas? Hur monterade du den?

Jag är lite missnöjd med hur min standard BMW enhet låter.

Mulle
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
:-) Jag är imponerad. Skulle själv vilja ha något liknande men med ett enklare slutsteg.

Det vore ju synd att sätta något halvdant i min COMPIS då jag redan lagt ned så mycket jobb på att göra den estetiskt stylad.

Centralenheten är en SONY cdx-CA850. Styrs med fjärr utformad som en spak. Jag monterade fjärren brevid blinkersspaken, liggande horisontellt med lite lutning för att den ska få kontakt med IR-ögat i centralenheten.

Är MDS att rekommendera? De har depå här i hägersten, ett stenkast från min lägenhet.

PS. Måste återigen påpeka att det skulle vara en snygg detalj på din svarta Compact att byta ut ditt svarta kofferthandtag mot ett kromat:

Länk

MVH Kjell T

Jasså, så ser kromprytteln ut! Får tänka på saken. Är lite nojig på småprylar och skaffade ett M-fotstöd i julklapp till mig själv...

Jag hade en 10 tums MDS bas för en lusentapp i 'Ronja I', dvs min 323ti -98 som också skymtar på sajten.

Det var definitivt knuff nog, backspegeln darrade med i musiken. Svårt att avgöra om det är elementbytet till Infiniti'n som gör att det låter bättre nu. Det kan lika gärna vara det bättre slutsteget, eller bara bättre inställt. Även om du väljer ett billigare slutsteg så se till att det har de filter som krävs, tycker jag. Gå inte för lågt i pris heller. Basen drabbas först.

Vad Kappa elementet har (för dryga dubbla pengen) är en helt annan kvalitetskänsla och tål säkert mer med stryk än MDS'en.

Att lägga på en tusing på framsystemet var däremot tveklöst värt pengarna, så måste jag välja blir det MDS bas och bättre framsystem.

I Ronja ett satte jag slutstegen på ena ryggstödet, men det var inte bra. Har du en bättre placering på G? Funderade på en specialhatthylla, med någon kontaktlist så att man kunde ta loss den och få en tyst men lastbar bil. Jobbigt? Bara förnamnet!

Mulle
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Vad tycker du om Infinity's aktiva Subwoofer för 4000? Då slipper man problemet med placering av slutsteg och kanske ändå kan fixa nån form av solid fästanordning som går att ta i och ur för lättare lastning.

Kjellen
kollade på infinitysystems.com.

Har sett den i butik, men inte lyssnat. Skulle nog lyssna ordentligt innan jag vågade mej på en klass-D förstärkare. Klass D är inte analog, utan switchar med hög frekvens och så sitter det ett filter på utgången för att ta bort rasslet. Kan va bra, beror på hur seriös konstruktionen är.

Servo kopplingen av membranet verkar annars intressant. Philips hade något liknande i början på 70-talet dom kallade MFB. Verkar ha fått en renesans. Fungerade utmärkt då.

Om jag förstog rätt hade den dessutom ett passivt element i vad man kan kalla bas-porten, dvs ett element som inte är elektriskt inkopplat utan endast följer med. Vet inte hur dom uppför sig i jämförelse med vanlig sluten låda eller basreflex.

Själv föredrar jag sluten låda, det ger en mer väldefinierad bas med mindre fasfel och grupptidsfördröjningar och så där- Dessutom slipper man subsonic filtret som annars är en bra ide. Infinity'n har det för att begränsa konutslagen vid låga frekvenser då luften bara pumpas från framsida till baksida på elementet genom porten utan att ge ljud, utan endast mekaniska skador på elementet.

Låter väldigt neggo, men det verkar som att Infinity har tänkt till lite, så det är säkert värt åtminstånde en provlyssning.

Mulle
Fixat egen hatthylla med 2 DLS 8 tums högtalare , låter bra enligt många , har dock std fram ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Vad du än gör så handla inte av MDS!
Och gör inte misstaget att köpa billigt skräp, då får du bara uppgradera snart igen, det blir dyrare än att köpa riktiga grejer med en gång. Med detta inte sagt att du ska köpa det dyraste som finns. Men tänk till innan du köper.

MVH
//Nyligen BMW frälst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.