|
|
|
|---|---|
BMW Powers |
Tjena, ska ner till Tyskland imorgon och hämta hem en 330 -01. Bilen har betald TÜV tom maj månad, behöver jag då göra något mer angående TÜV:en? Bilfirman fixar "korttidsplåtar" för bilen som gäller vid export till Sverige under 5 dagar. Enklare och förmodligen billigare än de vanliga som gäller 15 dagar. Trafikförsäkring ingår oxå. Jag får i detta fall även med Fahrzeugsfriefet från Tyskland som jag antar man ska visa upp vid registreringsbesiktningen här hemma i Sverige. Har jag glömt något eller räcker dessa åtgärder för att ta hem bilen till Sverige problemfritt?? Nån som kan fylla i eventuella frågetecken? Tack på förhand! |
|
Skyltarna du ska ha måste vara röd markering på.Är det gul markering på de så kan du bli tvungen att ställa bilen i tullen om du har otur. De är nämligen olagliga i sverige. Fahrzeugsfriefet är ett måste för att kunna regga bilen i sverige. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
Scheckheft |
Hej Angående Fahrzeugbriefet: briefet är en värdehandling och du måste ha med briefet. Den som äger briefet äger bilen. Du ska visa upp briefet vid reg.besiktningen i Sverige. Angående skyltar: du ska ha de röda som gäller i 14 dgr eller en månad. Angående TÜV: klent att de inte gjorde en ny undersökning innan bilen skulle säljas. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
OK, är de gula skyltarna lika med "korttidsskyltarna" som bara gäller fem dagar då? Enligt BMW-handlaren behåller och makulerar Zulassungsstellet Briefet när man skickar bilen för export. Verkar ju stämma dåligt i så fall? |
|
|
Det de gör är att de klipper hörnet och stämplar på briefet. Men du ska ha det med dig hem annars är bilen värdlös för du kan inte regga den. Om de gula skyltarna är "korttidsskyltar som du kaller det vet jag inte men du ska ha röda och de kan de bara ta ut när du är där för de skrivs på dig. I vissa fall går det att skicka ner ett pass och på det viset få ut skyltar. Men de gula kan ägaren själv ta ut. Vad är det för Bmw handlare du ska handla av? De flesta har erfarenhet av export och de borde veta att det inte går till så. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Det verkar vara någoting som inte stämmer med den handlaren!!! Killen kan bli blåst idag!!! |
|
| Classico - och det baserar du på....? | |
BMW Powers |
Hämtade hem bilen igår, inga som helst problem. Ringde ner och de fixade röda skyltar innan jag kom ner. Fick försäkringsbrev, garanti, Briefet med stämpel på, servicebok mm allt i perfekt skick. Oerhört bra service faktiskt. Ock dessutom är bilen klockren, gick som ett skott hem! Regg-besiktning imorgon. Fick även med ett EKW-brev eller CoC eller vad det kan heta. Rekommenderar gärna handlaren! |
| BMW Powers - trevligt att det gick bra! Grattis till bilköpet! :) Vilken handlare var det? Pratade dom engelska eller körde du på tyska? | |
BMW Powers |
Hej! Handlaren heter BMW Tekken och ligger i Emden vid gränsen till Holland. De pratar helst tyska, men Herr Schöning talar engelska. De har ett stort sortiment på BMW till riktigt bra priser - och framför allt, riktigt bra service och ger ett mycket seriöst intryck. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.