|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag kommit på ett sätt att justera fläktkopplingen så man slipper höra fläkten hela tiden (Volvo 240 Style) Längst fram på fläkten sitter det ett litet metallbläck. Vill man att fläkten ska bli känsligare och blåsa utav hel*ete tar man bara en skruvmejsel eller likanande förmeål och bänder ut metallbäcket lite försiktigt. Och vill man att fläkten inte ska blåsa så mycket tar man bara och slår in metallbläcket närmare mot fläkten,, Har testat detta på 2 st E30:s nu och det fungerar utmärkt, tar dock ca 30minuter innan man hittar ett läge som är lagom... Gränsen mellan att fläkten går helatiden och inte alls är hårfin när man justerar den. Tänkte att detta kunde hjälpa er som har problem med volvo sound eller att bilen blir för varm på tomgång. Skriv gärna här sedan hur det gick för er. --- Min E30: Länk /Chrille | |
|
Tack för tipset. Det ska vi prova på föräldrarnas e36 som kyler för lite. Dom kanske slipper byta fläktkoppling då... Hej hopp! |
|
|
Lycka till... Glöm inte berätta hur det gick... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
ingen som testat än? Tycker ni klagar jämt på era fläktkopplingar att dom låter som Volvo 240:is eller att dom inte går alls och bilen blir varm på tomgång. --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
är detta ett säkert tips då? har ruggigt problem med att fläkten går hela tiden (240 ljud) och bilen kommer inte upp i arbetstemp. har bytt termostat med till ingen nytta, har iofs inte rätt luftmängd mätare i bilen just nu och ska byta på måndag till den rätta, fast det har nog knappast med den att göra att bilen inte blir varm |
|
|
Funkar utmärkt... Det där bläcket är inte så känsligt och går sönder precis som alla säger.. jag har haft bort mitt och tittat och putsat lite och det var inga som helst problem att säta dit det igen... Jag fattar inte att ingen kommit på detta tidigare... Slår du in bläcket blir den mindre känslig bryter du ut lite blir den mer känslig, det svåra är bara att hitta en bra ballans. --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
ska fan prova det där, blir galen på det där 240 ljudet!!!!! |
|
| eller byta fläktkoppling kanske =) | |
|
men alltså är inte det där lite riskabelt ändå? min funkar bra och den blir inte varm på tomgång alls utan mätaren ligger helt rätt. om jag då justerar fläkten så att den inte låter (alltså fläktar mindre) så borde ju bilen gå varmare på tomgång? och det är ju inte så bra =) |
|
|
Det är ju därför du ska hitta en lagom ballans... låter den som en 240 är den för känsligt inställd... /Chrille |
|
| ja men nu har ju jag ett problem att den tappar effekt när fläkten börjar låta, som att den "slirar" typ. Ska åka och kolla om det är fläktkopplingen som är helt kaputt | |
|
Men kan ni sluta spekulera och vela och göra som jag säger istället så kommer det bli perfekt!!! --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Vevarsel... Testat att justera den än eller? --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
| haha nej nu har jag bytt bil så nu slipper jag den där förbannade fläkten =) | |
|
Ska testa i helgen, skickar räkningen till dig DJW om det går dåligt! d:-) |
|
|
tack för tipset det funkar kanon inga problem med kylningen nåmera helgonet |
|
|
jonasjonas: Bilen kyler lika bra med fläkten i en låda i garaget dock kan det bli lite problem om man står länge på tomgång, svarvar gummi med mera... När man väll hittat en ballans mellan hysterisk fläkt och ingen alls funkar det fin fint... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
| Ska experimentera med kombin, för många andra utgifter nu, kan inte köpa ny än... regbes den 20:e juli o fläktkopplingen är helt slut på den | |
|
Gammal tråd men måste fråga om ngn kan svara: Om man gör som tipset, dvs bänder ut blecket lite, hur menar ni då? Så att den ser ut lite som en "banan" eller ska den vara helt rak och tryckas ut lite? Hur mycket pratar vi om egentligen? Vad händer med pinnen innanför??? Är det så att om den inte är "justerad" så när bilen går varm så lyfts det där blecket ut av pinnen under och då hugger fläkten i eller? Och om man lyfter blecket lite så har man lurat fläkten att tro att det är varmare än vad det egentligen är??? Vad händer när det blir ännu varmare? Eller pajjar man funktionen med viskon helt och hållet på detta sätt? Har problem med att motorn går upp lite lite lite i temp när jag kommer till rödljus eller står på tomgång efter att jag kört. Inte mcyket, 1-2 mm max, men iaf, tycker inte det borde ske så fort. Så fort jag kör sedan så faller nålen tillbaka. tacksam för svar *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.