|
|
|
|---|---|
|
Det verkar som om motorjournalister _måste_ häckla ner iDrive-systemet. Som om dom får betalt för att göra det. Jag har aldrig testat det själv, men jag har svårt att tänka mig att det är så värdelöst eftersom BMW lägger systemet i allt fler bilmodeller. Problemet med motorjournalisterna är att dom har en bil och testar den i en eller ett par dagar. Hur vill man som bilägare att hanteringen av funktionerna ska vara? Är det viktigare att den känns lättanvänd de första dagarna än att den är smidig att använda när man har lärt sig systemet ordentligt? Dom flesta har väl bilen i ett år i alla fall om man har köpt en ny bil. Efter att ha kört en ny BMW ett tag kanske man tycker att iDrive är helt underbart att använda. När man lärt sig systemet. Men det påpekar aldrig journalisterna. Dom testar ju systemet bara en liten stund och ger upp direkt med slutsatsen att det är för krångligt. Vad tycker ni som äger bilar med iDrive? Är det bra eller dåligt? ---- Projekt Ascona B: Länk | |
|
Håller mycket med dig. Jag har haft 2 provkörningar med iDrive samt lekt med det en ytterligare gång när det visades i nya sjuan och för mig så tyckte jag inte på något sätt att det var krångligt. Dessutom FINNS alla funktioner man kan tänkas behövas under färd tillgängliga. Enligt vissa journalister så behövs det 20 tryck för att ändra station på radion. Nej mycket skitsnack, kombinerat med snabba tester och ingen tid till att studera manualen och sitta med systemet en halvtimme-timme innan man börjar köra gör nog sitt till. Tycker det är konstigt att klaga på att det finns för mycket funktioner i iDrive. Jag menar man _behöver_ väl inte pilla på det man inte har något intresse av eller? Dessutom blir iDrive lite enklare och lite bättre för varje version. |
|
|
Jag har kört 150 mil i en 520 -04 och har enbart positiva erfarenheter av iDrive. Den upplaga som sitter i E60 är enklare att sköta än E65:ans och har också fått mindre kritik. Fördelar: - Man får bort en massa knappar och spakar från instrumentpanelen. Jag gillar den nya designen framförallt ger den ett lugnare intryck. - Menysystemet är logiskt och lättmanövrerat, men logiken är annorlunda i en "vanlig" bil varför det kräver en del omtänkande. Men när man väl tänkt om fungerar det lysande. - Man lär sig inte iDrive genom att läsa instruktionsboken utan genom att gå på upptäcktsfärd och se vad som finns och hur man gör. Därför är det bra att ta en stund INNAN man kör iväg för att bekanta sig med systemet. - Det känns dj*t modernt helt enkelt jämfört med 3500 knappar på mittkonsolen. Nackdelar: - Innan man lärt sig är det ofantligt frutstrerande att behöva navigera runt som en tok bara för att kunna byta radiostation men det går över. - Kan i vissa situationer ta uppmärksamhet från vägen. IDrive i HUD:en nästa steg? |
|
|
Kanske det är så att vissa funktioner som man vill komma åt bör finnas med egna reglage. Tex volymkontrollen (fast den kanske redan finns på ratten?). Om jag tar en kanske dum jämförelse, men tittar man på tex proffskameror så har dom ganska många funktioner på egna knappar så att man inte ska behöva gå in i menyer för att komma åt dom. Billigare kameror kanske har samma funktioner, men de kräver fler knapptryckningar för att kommas åt. Fan jag är sugen på att testa iDrive så man kunde bilda sig en egen uppfattning. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
| Ja, testa själv, det är det bästa. Volymkontroll t.ex. finns både på ratten och instrumentpanelen. Det är bra att man har lagt in funktioner som man "aldrig" rör i i-drive så slipper de ligga och skräpa på instrumentpanelen. | |
|
Jag blir nästan förbannad på journalisterna som avskyr Idrive. I 5-serien är den väldigt enkel och logisk, och i samtliga modeller finns det nu en menyknapp så att du alltid kommer tillbaka till start menyn. Man funderar ju på hur journalisterna lyckas få igång datorn dom skriver artiklarna med... |
|
|
Hmm, ja, man borde kanske testa iDrive före man uttalar sig, men rent spontant känns det "fel", jag gillar att ha mängder med knappar och reglage kring mig, det var nästan så det gick för mig när jag körde lastbil första gången och upptäckte att den hade två(!) handbromsreglage... ;-) Mvh Elvis |
|
|
Hej! ska först säga att jag inte testat systemet då bilen rullar, så jag kan ha fel. Tycker inte systemet verkar överdriver svårt att sätta sig in i. Känns inte som att man behöver speciellt hög IQ för att komma igång=) två jag störde mig på: idrive-ratten känns billig och plastig, inte som t.ex. audis mmi reglage. Den håller verkligen inte bmw klass. Systemet reagerar inte blixtsnabbt... dvs. man trycker på knappen och det tar 1 sec innan den hunnit "hämta" nästa meny /Cronor |
|
|
Har bara åkt i passagerarstolen på en 530i med i-Drive och på den korta stunden tycker jag inte det var några problem att lära sig hur det fungerar! //Thorssa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.