|
|
|
|---|---|
|
Hög tid att skaffa sommardäck och fälg! Jag har en 330xd -04 (Med 4WD, alltså). Jag har bestämt att jag ska ha 18" storlek, men konstaterar att det är en jä**a röra med alla olika alternativa dimensioner som finns! Vilken bredd på fälgen passar, och vad ska man ha för bredd/profil på däcken?!? BMW själva rekommenderar olika bredd på både fälg och däck för fram respektive bakhjul -vilket väl måste vara idiotiskt på en fyrhjulsdriven bil? Dessutom är det nästan bara BMW orginalfälgar som går att få med olika bredd som passar. Frågar man "däckgubbar" får man olika svar överallt. På detta forum måste det väl finnas någon med egna erfarenheter i denna fråga? Tacksam för svar, så att man kan bli av med vinterfälgarna snart. (Även en 17" BMW M-fälg kan bli tröttsam att titta på efter ett tag...) --- Mvh Erik --- www.bytbil.com www.jirhall.com | |
|
Det gör inget att ha bredare bak än fram. Bredare bak ger bättre fäste (vilket även bredare fram gör så klart men alltför brett ger spåriga egenskaper). Bredare bak ger dessutom en bra "look" bakifrån, dvs ser sportigt ut om du frågar dom många. Många sportbilar har den filosofin, bredare bak än fram. Även dom 4-hjulsdrivna. Vill du ha samma, varför inte köra med exempelvis 225/40-18 runt om. På en 8" bred fälg passar bra... /Anders Länk |
|
|
De står i dörrstolpen på förarsidan vilka dimensioner din bil är typad och godkänd för. Jag skulle tro att den enda 18" dimension som står där är nedanstående. Ja har sett 330xi med BMW M-fälgar i 18" utförande. Det innebär 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Kör med 225/40-18 runt om fungerar fint fint på en E46 328 | |
|
Var och pratade med dem på BMW i Danderyd. De säger att man ska ha 225/40 fram och 255/35 bak till min bil på 18" fälgar. De rekommederar 8" bredd fram och 8,5" bredd bak på fälgarna. De fälgarna som jag har tittat på finns dock bara som antingen 8" eller 9" bredd. Är det någon som vet om man får plats med 9" breda fälgar bak utan att det "tar emot" någonstans? --- Mvh Erik --- www.bytbil.com www.jirhall.com |
|
| Ja, 9" passar bak även på en sedan, menar jag. Det måsta dock vara rätt ET-värde. Sen beror det på däck bredde och däcktyp, om bilen är sänkt osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.