|
|
|
|---|---|
|
Hmm, Har sökt o surfat lite på olika sidor där man säljer diverse styling/tuning produkter! Har kommit fram enligt deras effekt siffror att man får ut ca 250hk för 12-13000kr! Vilket är bra pris för ca 60hk! Då inkluderar det nya kammar, vilket enligt dom ska ge mellan 10-15% effekt vinst! Köper chip till det som man mappar efter kammarna, vilket ska enligt chip tillverkaren ge ytterligare ca 20-25hk beroende på kammar! Detta kompleterar amn med Extraktor grenrör som ger ca 7-10hk! + KN luftfilter kitt kan nog lägga till 1-4hk för den! Sen rycker man iväg katten och ersätter den med fullflödes rör och då har man landat runt 250hk! Inte några turbo kusar utan riktiga HK! Dock har jag ett prob bara... det här med brickor och fjädrar till kammarna! Hur kommer dom in i bilden! Vill gärna veta vad dessa har för livsviktig funktion! Men annars vad jag tycker så är det ett helt klart prisvärt hk paket jag lyckats snickra ihop! Sen om detta inte räcker kan man lämna in toppen för portning! ;) Någon som kan kompletera nåt av det jag har missat? | |
|
Du lär inte komma upp i några 250hk på det som du har skrivit. Lägg till portad topp och ett nytt insug så kanske det börjar närma sig. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Hmm, enligt lite snabb räkning så kommer man upp i det! Rycka katten = ca 20hk kammar = ca 20hk Chip = 15-20hk beroende på mappning Extraktor grenrör = ca 7-10hk då pekar siffrorna på mellan 240-250hk! Men detta är bara som sagt i teorin! Lär vara en annan saga i praktiken =S Men om man portar toppen och lägger till ett nytt insug så är man nog ganska garanterat uppe i minst 250hk om det inte är nån klopare som utfört jobbet! Men vad tycker ni... Låter detta vettigt eller ska man istället satsa på en "riv av en gång om året turbo" istället? Btw... vad går ett nytt insug på? och vad borde det vara för insug? M3? / M |
|
|
Samtliga av dina uppskattningar av effektvinster känns lite överdimensionerade. Jag vill påstå att det inte är så lätt att hämta den effekten med hjälp av dessa modifikationer. Vid trimmning av en sugmotor kan du skrämmande väl räkna med cirka 1000 kronor för en ärlig och pålitlig hästkraft. /Anton |
|
|
Rycka katten ger definitivt inga 20hk, än mindre ett chip ! /Anders Länk |
|
|
Sllim_m Jag skulle gissa på ca 210 - 225 kusar efter att man gjort dessa modifikationer som du nämnt, men det är onödigt och sitta och gissa, mappar du och bromsar motorn efteråt så får du iaf reda på exakt effekt. Men tro mig, det kommer att kosta mer än 12 papp även fast du gör allt arbete själv! Bara ett extraktorrör (supersprint eller dyl) kostar mellan 5-8000 kr nytt. Dessutom är en bromsing och inställning av motorn ganska dyr. Dock tror jag att du kommer att få en ganska stark och varvvillig M50 motor om du häller i vassare kammar, extraktor, fullflödeskat, filter samt en proffsmappning. Om du dessutom portar och lägger andra insug så har du garanterat en potent sugmotor. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
rycka bort katten ger inga hästar.... du kanske kan få tillbaka de hästar de förlorat pga slitage under alla år motorn rullat.... räkna inte med så många extra hk pga att man chippar en sugmotor... Jag hade lagt pengarna på en liten Turbo, och laddat ganska lågt som tex 0.3 En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Fattar inte hur du ska få de till att gå ihop med 13000:- Bara kammarna kostar ju typ 10000:- Ett bra filter får du ge nästan 1000:- Extraktor kan du säkert hitta begagnat för ett par tusen annars kostar ju nytt minst 5000:- Chippa/mappa jag skulle nog dra dit ett unichip och de ligger på 5000:- Eftersom du inte vill ha någon "rivabortengångomåret"-lösning så måste du ju ha en ersättning för din katalysator och inte bara riva bort den. Vet ej vad en sån kostar men kanske 5000:- Även om du gör allt arbete själv osv blir de säkert minst 25000:- Sen é de alltid nåt skit som går sönder eller behövs som man inte räknat med... Tror dock de blir en roligare motor när du är klar... men de blir nog dyrare än du tänkt dig. Återkom gärna om hur du gjorde... ;-) |
|
|
känns mer prisvärt att handla en komplett m3 3,0 maskin o sänka ner 286hk original lixom... andrahandsvärdet bör ju öka samt att beiktningen inte heller bör märka skillnaden vid en snabb titt. ett alternativ till turbo konv iaf. mvh L |
|
|
Tror dom ska vara ganska morgontrött om dom inte ska märka att de sitter en M-motor i en icke M-bil. Om inget annat så tycker han nog att den går ovanligt bra för att vara en 325 sen när han provkör den :O |
|
|
1: alla vet ju inte hur det skall se ut under huven.. lämna "bmw motorsportkåpan" hemma så... 2: så hårt har de aldrig kört med mina bilar på besiktningen att de på den 200m långa provturen kan bestämma antal hk i maskin. se det mer som ett alternativ till turbo konv.. som garanterat INTE går igenom... |
|
|
Lite mer än M:et på kåpan som skilljer i motorn... Hur hårt dom kör med bilarna är nog väldigt olika. Man har ju hört dom värsta historierna här... ;-) Men visst märker man nog att en 325 är väldigt "pigg" om de råkar ligga en 286 eller 321 hk i den. Sen måste man väl byta mer än motorn när man byter? |
|
|
jasså du säger det, -hade jag ingen aaaning om.. ;) -men den genomsnittlige bilbesiktaren ser inte skillnaden... visst, men som sagt... deras primära uppgift är att kontrollera trafiksäkerheten inte hur hårt det drar över 4500v/min... -jo antagligen behöver du byta mer, men å andra sidan bör du ju byta/tillverka en hel del om du skall ha 250 hk ur en m50 oxå.. som jag skrev.. -ett alternativ till turbokonv om man vill ha mer pulver o absolut inte vill byta bil. |
|
|
Det är ju helt klart en kul utmaning att testa... Jag har sett mätdiagram på en 323 som visade på en vinst av 9 hp efter montering av extractorrör. Ett chip vet jag inte vad det vanligtvis ger i effekt men jag vet hur min egen bil går och för den som tvivlar så har ju Autopower gjort en test här på siten. Vi snackar ju ingen jätteskillnad men bra mycket roligare karaktär på motorn och att kapa en halv sek på berömda 0-100 ska funka. 250 hp i en M50 2,5 motsvarar ju en fyllnadsgrad på 100 % och detta är ju inget speciellt ovanligt i trimmade sugmotorer så helt klart att det funkar. Kostnaden hänger på vad du kan och vad du har för kontakter, eller? Separata spjäll, extractorrör, annan mapp och ett bättre avgassystem med racekat kommer jag själv att bygga framöver... Kolla m-motorerna, se vad som skiljer och bygg om om du vill sugmotortrimma... Är du duktig når du dina 250 men i viket fall får du kul... Lycka till! Mvh. B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.