|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. är det nån som vet vad som händer om man lastbilsreggar personbilen och sedan blir stoppad av polisen utan galler och med baksätet i? Importera mera! | |
|
Ny regbesiktning, skattskyldig och ev böter. Kompisen blev stoppad och åkte på de två första alternativen. Var dock ett par år sen, innan "lätta lastbilsdieslar" blev på modet... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Tja. Vad menar du med skattskyldig? Är man tvungen att betala retroaktivt tillbaka till registreringstillfället eller? Ingen kan väl bevisa hur länge man kört utan galler? Importera mera! |
|
|
Har för mig att han åkte på att betala från (om)registreringsdatumet. Ska se om jag får tag på honom, så att jag slipper sitta här och sväva ut... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Mycket intressant! Gör det och återkom. Importera mera! |
|
|
Någon annan som har en aning kanske? Tycker att det är lite konstigt att de kan ta ut skatten retroaktivt då de inte kan bevisa hur länge man kört utan galler osv. Det ligger väl ingen logik i det i vanlig ordning... Importera mera! |
|
|
Böter låter rimligt, retroaktiv skatt låter inte så troligt då det som sagt blir omöjligt att bevisa hur mycket man kört... /Anders Länk |
|
|
Troligen som samma som att bli ertappat med grön diesel..det blir en avgift som ej går att överklaga ..samt även bot Ring skattekontoret i Ludvika och fråga |
|
|
Min kompis ringde polisen i sthlm och frågade vad som händer om man blir ertappad att köra med baksäte, utan lastgaller etc. De sade att det finns inga regler för sådant. Ombesiktning är det enda. Polisen i Sundsvall visste ingenting, det fanns ingen lag mot sådant sade dom. ???? |
|
|
Du får göra en ny regbesiktning på bilen á ca 1000kr på bilprovningen och ev böter. Men jag har inte hört talas om nån retroaktiv skatt däremot. Polarbear |
|
|
Det är ju inte ett skattebrott jämfört med oskattad diesel utan ett avsteg från det gällande utförandet på bilen. Likväl som dragkrok omlack och dyligt som kräver typbesiktning. Däremot kan de be dina passagerare utöver den troligt 1 som det står i pappren att stiga ur fordonet och avsluta resan i den samma. W |
|
|
Wille> Registreringsbesikning är termen, inte typbesiktning. Bara för tydlighets skull. Omlack kräver heller ingen reg-besiktning, detta ändras vid kontrollbesikningen, om det noteras. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Pratade med en säker källa... Polisens åsikt:Då det är så vanligt med personbilar som är LB:reggade så är straffet ny reg-besiktning till PB. Men det som kan ställa till saker o ting är om du t.ex. krockar med personer i baksätet eller motsvarande.. Hur försäkringsbolaget resonerar vågar jag inte tänka på. De vill ju hitta kryphål hela tiden.... ___ Vem behöver stress-fläkt när man kör BMW V8???? |
|
|
Föreläggande om registreringsbesiktning blir det, men det är inte att betrakta som ett straff. Det medför inte heller nödvändigtvis att bilen måste bli personbil igen, den kan återställas till sitt registrerade skick som lastbil och genomgå en registreringsbesiktning utan att byta fordonsklass... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Min far har kollat, grundligt. Det går utmärkt att sätta in baksätet på en LB-reggad bil. Om man däremot samtidigt monterar det bakre säkerhetsbältet blir det problem. Samtal med polisen gav till resultat att dom deras uppgift är att kontrollera om bilen är trafiksäker samt förarens tillstånd. Vid en eventuell olycka kommer det bli mycket problem med försäkringsbolaget då om bilen inte överensstämmer med registreringshandlingarna. |
|
|
My mistake :-( Frågar man källan går det bättre... Kompisen åkte på ny regbesiktning och kostnaden för detta med allt vad det innebar motsvarade det han sparat in på skatten. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Man får anmodan att omregistrera bilen till personbil inom 2 månader. Inga böter. Pratade med besiktningsingenjören när jag reggade min golf. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Det där är nog olika hur de reagerar. Men det är så att om du bygger om en bil (till eller från lb, husbil eller vad som helst) så har du en månad på dig att göra reg-bes. Vad synd att du blev stoppad med din lb-reggade bil dagen efter du byggt om den eller hur? Alltså kan ej bestraffas. Däremot skulle jag tro att den automatiskt blir en personbil, det blev min a-traktor för hundra år sedan då jag blev stoppad. Således måste den reggas om för att forsätta att användas. Därför blir du sktteskylldig för pb (isf lb) från den dag du stoppas, men ej retroaktivt. |
|
|
Att polisen tar dig måste väl vara ett litet problem jämfört med vad som kan hända om det blir personskador på personer som ev åker med i baksätet. |
|
|
mageng: En månad är det, och det finns som sagt inget krav på att registrera om den till personbil, det går även bra att registrera den som lastbil igen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Körde min Peugeot 205 Turbodiesel i 2 år LB-reggad och utan galler med baksäte i. Blev stoppad 5 gånger för fortkörningar, alkoholkontroll, mm och polisen reagerade/märkte aldrig att den var LB- reggad. Men åker man in i en flygande besiktning e d kört! /Jakob |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.