AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.711

325i e36, tappat stinget & uppför sig konstigt?

Problemet började för ungefär en vecka sedan, märkte en dag att bilen kändes väldigt seg vid gaspådrag, precis efter växling är det som att något håller fast bilen, inte ryckigt, utan väldigt mjukt fångas den upp och orkar inte dra på. Känns nästan som någon på djävulskap bytt motorer mellan min bil och morsans Nissan Micra..

Har en känsla av att den liksom arbetar upp tempot och eldar på bättre efter några sekunder ju högre varvalet blir.
Andra iakttagelser är att bensinförbrukningsnålen hoppar lite oroligt mellan dom två närmsta strecken när man ligger på jämn gas.

Problemen börjar så vitt jag vet när motorn är uppe i temperatur, brukar ju vara lätt på högerfoten innan det, men när jag testade idag så betedde sig bilen märkvärt bättre med kall motor.

~

Har haft ett YTTERST litet bensinläckage från en slang precis innan bränslefiltret sett bakifrån, tack vare en liten spricka. Det rör sig alltså om en droppe eller två på garagegolvet, dock har det upphört, så jag har inte hunnit åtgärda problemet.
Bränslefiltret bytte jag som en direkt åtgärd på att bilen började bete sig skumt, dock gav det inget resultat.

Bakre ljuddämparen sjunger på sista versen, det har skramlat i den ett tag nu, dock har det inte påverkat innan.

Problemet har inneburit en hel del huvudbry för undertecknad, men funderandet har inte resulterat i så mycket. Kan det vara lambdasonden, något på luftens väg till motorn, eller rent av soppapumpen som trilskas? MEN, då borde bilen gå skumt hela tiden tycker man.

SÅ, gott folk - any ideas? Gör Din insats för min pärlas hälsa! ;)
Godnatt! //Joakim
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Gjorde oxå en tråd igår om nånting liknande, min går mkt bättre när den är kall oxå, men fattar inte varför..
Dåliga tändstift kanske.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Tändspolarna är ett vanligt problem på de motorerna och de kan göra att motorn går dåligt när man accelererar.

Det kan också vara lambdan eftersom den kopplas in först när motorn är varm. När motorn är kall struntar motorstyrningen i lambdavärdet och kör med ett standardvärde istället.

Kolla också upp spjällägesgivaren. Har du en multimeter så är det enkelt gjort. Det står i Haynes och Bentley hur man gör detta, annars kan jag kolla upp det i min bok när jag kommer hem. (Maila mig om du vill det på william@gottby.com, annars kommer jag nog att glömma bort det..)

Se till att fixa läckaget på bränsleslangen också. Det kan bli så att när du stänger av bilen så sugs luft in i slangen genom sprickan och sen kan den luften fastna nånstans.

Innan du gör nåt kan du också göra standardtricket, dvs koppla bort batteriet i en timme eller så så att motorstyrsystemet kan nolla sig. Sedan när du kopplar på det igen så låter du motorn gå på tomgång tills den är varm, sen kör du några accelerationer. Detta för att styrsystemet ska "lära sig" och ställa in sig rätt. Detta kan ibland lösa vissa problem.

----
Projekt Ascona B: Länk
tillägg:
Om du vill utesluta lambdan så kan du koppla ur lambda-kontakten som finns under bilen och se om bilen går bättre.

----
Projekt Ascona B: Länk
Testade ditt "standardtrick", ojay.. och det funkade! Temporärt åtminstone. Ska låta bilen stå och kallna lite nu, så ska jag se om den vill nästa gång också :) Ber till dom övre makterna att det ska funka, så jag kan lägga månadens pengar på ljuddämpare istället för att laga upp "onödiga" saker :)

/J.
- - - - - - -
Stil & Klass.
Pe
146
PevAB
320i -87
soppa får den, ok.
men får den luft??

du anar inte hur vanligt det är med mus-bo i insugningsslangarna för oss här ute på landet.. =)

mvh Jimmy
Tack PevAB, men bilen har gått bra sen jag testade ojays "standardtrick" som du kan läsa om tidigare i tråden :) Haha, musbon har jag inte råkat ut för faktiskt.. men du är ju hallänning, där nere på kusten verkar vad som helst kunna hända! :D
Skall snart köra bil, för att defenitivt avgöra om den funkar nu.
Peace out!

/J.
- - - - - - -
Stil & Klass.
D-diddy
hade en Opel med samma fel. det visade sig vara bakre ljuddämparen som gett upp och säckat ihop, då får bilen det mycket tungt att andas ut. har du otur/tur säger det POFF och så har du en rensad bakre ljuddämpare och bilen går bra igen. Känn om du har bra flöde ut ur avgasröret, så att det inte bara "rinner" ut avgaser.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
D-diddy, faktiskt var det den första åtgärden jag gjorde. Kunde dock stryka det ur listan, eftersom flödet verkade vara okej ändå. Dock är det mkt irriterande med kass ljuddämpare, så en mysig sportljuddämpare står högst på inköpslistan :)

/J.
- - - - - - -
Stil & Klass.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.