AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.052

trögt att få i växlarna

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Hej!
Rullade idag ut bimmern som startade direkt.
åkte iväg mot verkstan för att montera dit ett nytt avgas men märkte direkt att växlarna är sega att få i, ingen skillnad mellan etta eller tex femman, tom friläget ar segt om man drar spaken inom friläget. trodde att det kanske var för att den stått still ett par månader men det blev inte ett dugg bättre :( .
Tänkte okm man kanske kan smörja upp nåt eller så....givetvis glömde jag ju kolla det när jag ändå hade bilen hissad...klantigt men så är det....om man nu kan smörja nåt så kan man isf komma åt med en vanlig 5-56 med pip??...verkar inte som om nån olja läkt ut där den stått och såg inga droppar alls under bilen, så det ska ju finnas olja i, bytte all olja i lådan innan jag ställde av den ju.
hoppas på att nån har en aning om vad jag kan göra åt det här problemet??

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Nu vet jag tyvärr inte vad ditt problem beror på. Det brukar lösa sig då man kört en stund.
Hursomhelst, undvik 5-56 så länge som möjligt. Ta olja eller fett i alla situationer. 5-56 löser det mesta men det försvinner snabbt igen och då sitter det värre än förra gången!
Om det är en bult eller led som trögar/sitter fast så brukar jag ta oljekannan med vanlig motorolja och värma in oljan med värmepistol eller gas. Hur mycket värme du kan använda beror på om det finns gummi i närheten eller hur hårt saken i fråga sitter.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
tackar för tipset...
ska man smörja ska man väl ha olja så klart :)
vet jag bara om/var jag ska smörja blir det med en gammal hederlig oljekanna....
muchos gracias TCG

Frazze

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
ingen som vet??...

Frazze

Du bytte olja i lådan innan du ställde av den sade du? Hade du i rätt olja?
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
var lite tajt med tid just då så det är gjort på bmw, dom borde ju inte ha haft i fel tycker man ju!!

Frazze

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
vad heter oljan som ska vara i lådan då och är det samma i bakaxeln??

Frazze

Oljan du ska ha i lådan är ATF, Castrol rekommenderar Transmax Z.
Det är inte samma i slutväxeln, där rekommenderar castrol Syntrax Universal 75W/90.
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Adelson är killen med koll på läget :)
tackar för det.
men är det nån som vet om och var jag smörjer...var och tvättade bilen på förmiddagen och man får verkligen trycka för att få i växlarna...nu får den stå tills jag löst det här...med hjälp av nån här kanske????

Frazze

Om det är länkaget som kärvar så är det ju de lederna man ser underifrån som ska smörjas. Men det är nog svårt att få in smörjet i bussningarna utan att plocka isär. Ett tips kan vara att leta upp en monteringsanvisning för short-shift här på nätet. Eller om det är vid kulan på själva spaken det kärvar så bör du kunna komma åt att smörja ovanifrån, under damasken.
Men kolla att det är rätt olja i lådan, det är viktigast.
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Jag tycker det låter mer som nållagret på utgående axeln el kanske feljusterad koppling... Men om du ska smörja kulan under damasken så se till att använda silikon spray eller vaselin som inte har någon inverkan på plast/gummi

Norrlands Mekanikern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.