AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.441

Dåliga org.skivor E46?

hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Bytte till sommardäck nylige och fick knacka en djäkla massa rost på skivorna runt om (ventilationshålen var nästan igensatta), varpå slitytan delvis föll av.

Bilen är 2,5 år och har iofs gått drygt 8000 mil, men tycker att det verkar ganska dåligt med tanke på att jag mest kör motorväg och sällan bromsar varken hårt eller länge.

Tänkte byta skivor senare i sommar, någon som vet något alternativ som är bättre än orginal?
BMW Original bromsar är utmärkta för de flesta. Att välja en annan tillverkare behöver inte betyda att du får något bättre.

Felet med dina bromsar är att dom inte verkar vara använda. Bromsskivor ska användas hårt med jämna mellanrum. Detta för att hålla skivorna rena från ofrånkomlig rost.
Bromsa hårt från cirka 100km/h några gånger i följd. Detta kommer få skivorna att leva längre. Bromsbeläggen får dessutom en behövlig fräschör då det yttersta lagret på belägget försvinner.

Du kan även ta för vana, om det är blött ute att bromsa in en bit innan du ställer bilen för parkering. Då försvinner vatten som ligger på skivorna av värmen som uppstår. På så sätt slipper du ytrost.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs rengör inte beläggen ventilationshålen inne i skivan, men annars är resonemanget riktigt. ;o)

Om man får rost på anläggninsytan brukar det oftast bero på att beläggen har kärvat fast.
Årlig demontering och uppsmörjning av bromsdetaljerna borde faktiskt ingå i servicepunkterna för att undvika många av alla bromsproblem!
När jag demonterade mina bakre bromsbelägg nu i vår för att smörja upp dem i förhoppning att de skall slipa ner lite rost på baksidan av dem, satt beläggen så fastbekade att jag fick knacka loss dem med en liten hammare och en mejsel...de skall kunna röra sig fritt i oket! Iofs räknar jag inte med att rosten slipas bort, så det blir nya skivor och belägg bak lite senare i vår...

Men å andra sidan, om man bromsar mer aktivt lär skivor och belägg vara redo att bytas ut pga slitage vid 8000-10000mil....så hur man än vänder och vrider sig, har man alltid rumpan bak! ;o)

Om man får rost på anläggninsytan brukar det oftast bero på att beläggen har kärvat fast!
Årlig demontering och uppsmörjning av bromsdetaljerna borde faktiskt ingå i servicepunkterna för att undvika många av alla bromsproblem.

Oavsett vilket fabrikat på skivor som du väljer, lär de rosta ungefär lika mycket. Kan t om vara så att originalskivorna som har rostskyddsfärg på "icke slitytor" kan klara sig bättre än många andra fabrikat...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Min tanke angående rosten i ventilationgångarna i själva skivan var att fukt legat och dragit i kanalerna, detta kan avhjälpas med att värma bromsarna innan parkering.
Kanske långsökt men i teorin borde det ha funktion.

/Anton
Om du bestämmer dig för att pröva annat, kan jag rekomendera Brembos standardskivor. Kan köpas via Motordepån och även mekonomen tror jag.
När jag köpte min E34 så var det nymonterade BMW orginalskivor fram, de slog sig direkt. Bytte till Brembo fram i höstas, fungerar klanderfritt. Bytte även bak häromdagen... Nu e de kul o bromsa igen..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton kanske...

Fasen vad tjatig jag blev i mitt förra inlägg...ber om överseende med dubbeltexten i inlägget! ;o)

Motorvägarna brukar ju saltas extra mycket och extra ofta...det brukar räcka med två snöflingor per kvadratkilometer för att saltbilsarmadan skall rulla ur garagen hos vägverket: mumma för rosten! :o(

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ingen fara Johan! :-)))

Du har så rätt i det där med den hemska sörjan som ska tillverkas av vägverket varje gång det kanske kan bli halt pga snö och kyla. Man kan tydligen inte lita på att folk märker att det är halt.. :-(

Personligen så har jag inte haft några som helst problem med BMW originalskivor. Jag har brukat väl både på gata och bana, både i vinter och sommar väglag. Dom gör jobbet helt utan fadäser. Något måste vara fel om dom slår sig tycker jag.

Angående Brembos "standardskivor" så tillverkas dessa bland annat av Tridon. Kan vara kul att veta tänkte jag.

/Anton
hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Hej och tack för svar!

Inget större fel på anliggningsytor utan mest runt skivornas ytterkant. Där knackade jag alltså bort rost från ovankanten (axiella ytan) med en liten hammar, varpå delar av den blanka slitytan föll av här och var.

Bor i Danmark och de saltar som f-n här, säkert därför. Vad fick du ge för Brembo-skivorna?
840:-/par fram o 800:-/par bak. Detta var dock priserna för min 530.
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.