AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

Klonk i bakvagn = brustna bakfjädrar

hk
63
hkr
325ci-02, 530iT-05
Har under de senaste 4 månaderna retat mig fördärvad på ett irriterande metalliskt klonkande som tycktes komma från höger bak.

Letade mig galen efter felet, trodde att batteriet lossnat eller att det låg en sten och skramlade etc. Utöver detta höll min fru på att strypa mig p.g.a. mitt ständiga gnäll i bilen.

För ett par veckor sedan bytte jag bromsklotsar fram och passade på att plocka av bakhjulet för inspekation eftersom jag läst på forumet att bakfjädrarna var kända för att gå av...upptäckte mycket riktigt att fjäderns sista varv låg löst på "tallriken"!

Något senare bytte jag till sommardäck och såg då att även vänster bak knäckts på nedersta varvet, här satt den iofs fortfarande fast, varför den inte skramlade.

Kontaktade bilhandlaren och BMW Tyskland kommer sannolikt att åtgärda kostnadsfritt. Får anses vara juste med tanke på att bilen ändå gått 8000 mil och garantitiden är slut sedan 1,5 år. I värsta fall får jag betala jobbet själv (ca. 3000:-).

Måste vara ordentligt dåliga fjädrar då jag sällan kör hårt, mest motorväg. Hoppas att BMW bytt underleverantör så att inte de nya går av de också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.