AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
887

oljebyte själv eller på verkstad?

he
22
henriks
318i Touring -00
Är inne på att göra service... Bilen servades i feb. -03 senast, men enl. indikatorn är det 1100 mil kvar. hörde med verkstad, de nollar inte förrän den är närmare noll mil. Skall jag bara byta olja nu, eller skall jag vänta 1000mil med att göra hela servicen?
Skall jag lämna in bilen på verkstad för att få en stämpel eller byta olja själv?
Om jag gör arbetet själv vad skall jag köpa för olja? var köper man den bäst? Är det nåt säskilt att tänka på vid bytet?

Många frågor... Mvh Hank

HANK
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om serviceboken bara har utrymme för de servicar som skall göras var 3000:e mil eller vad det nu kan vara så hade jag nog bytt oljan själv och tagit kvitto på allt jag köpte för att göra det (oljan och filter) och sedan serva bilen när det står i serviceboken.
De oljor som BMW använder kan du även köpa på Mekonomen. Dock under andra beteckningar, men det kan de på Mekonomen.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Haglund: Hur skiljer sig Mekonomens beteckningar från BMW's när det gäller oljor?

/Ante
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jacky Ickx:
Det är något som skiljer. Exempelvis heter den Castrol GTX 5w40 Mignatech på Mekonomen och Castrol något 5w40 något annat på BMW. Dock är det precis samma innehåll. Skillnaden är att den ena säljs till märkesverkstäder och det andra till oberoende butiker. Så har jag förstått det.
he
22
henriks
318i Touring -00
Kan det gå bra med Mobil 1?

HANK
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag vet inte vad BMW säger själva eller vad Johan B säger (oljeexperten här på autopower :) men jag kan rekommendera Mobil 1 5w50. Har fungerat lika bra som Castrol TWS 10w60 som är den olja som används i M-bilarna på BMW-verkstäderna i min 318is. Originaloljan som var rekommenderad av BMW fungerade inte som den skulle när man hade fått upp tempen över det normala i motorn. För övrigt fungerade den rekommenderade perfekt vid vanlig körning.
"BMW fungerade inte som den skulle när man hade fått upp tempen över det normala i motorn. För övrigt fungerade den rekommenderade perfekt vid vanlig körning"

hur kom du fram till detta?

/mvh jocke

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan bör bytas minst en gång om året, oavsett hur långt man kör.

Eftersom din motor skall ha en BMW-longlifeklassad olja, bör du använda en olja som har den klassningen.

Det finns många oljor att välja på med den klassningen...
Länk
Om det står Mobil, Castrol, Valvoline etc. på dunken, spelar ingen roll om oljan har rätt klassning!

Om du vill ha stämpel i boken (kan ha sina fördelar på en så ny bil) är det verkstadsbyte som gäller. (däremot kan du ta med egen olja!)
Men det är lätt att göra själv...

Byt alltid oljefilter när du byter olja, annars finns risk för att den nya oljan löser upp smuts i det gamla filtret och slitaget ökar.
Jag föredrar att köpa oljefilter hos BMW, då får man rätt kvalitet.
Det är inte många kronor att tjäna genom att köpa filtret hos t ex mekonomen.

Däremot kan man gott köpa olja (med rätt klassning) där den är billigast! Ofta finns det någon tillbehörsfirma eller bilfirma (t ex Volvo, Saab eller VAG) som har kampanjpriser på motorolja. Där kan man tjäna rätt många slantar.

Att hälla SLX 0W30 i en äldre motor kan medföra problem ibland, särskilt vid hårdkörning. (Jag misstänker att det var den oljan de slog i din bil Haglund!?)
Den oljan är ganska tunn!
Men BMW-verkstäderna brukar oftast använda SLX till alla motorer som inte skall ha TWS enligt specifikationerna från BMW.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.