|
|
|
|---|---|
|
Min 535i -89 rycker emellanåt (jämn gas 2000 rpm), speciellt när den har gått ett tag. Rycken liknar de ryck man kan få under de första hundra meterna vid kallstart. Jag är helrudis på att meka, men jag har kollat lite under huven och konstaterat att tändkablarna ser slitna ut. På kabeln som går till spolen är gummiöverdraget avskavt så att man kan se metallen. Givetvis skall jag dra till Mekonomen och köpa en ny sådan på momangen, men jag undrar om jag är på rätt spår? Skulle det kunna vara något annat, typ problem med bränsleinsprutning, mm. Om man byter tändstift, vad skall man ha för storlek på nyckeln? /Martin | |
|
MAthias ett tips bara, kolla på orgdelar om du ska byta vitala saker som tänddelar, bromsar mm. På min förrförra E30 Touring köpte jag Mekonomen tändkablar mm. Dels var de inte korrekt längd och bilen gick som ett tröskverk. Lämnade tillbaka dom och hör/ häpna, orginal var 200kr billigare. Dessutom försvann felet. Kommer problemen vid fuktig väderlek enbart eller vid alla typer av väder? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Problemen började för 3-4 veckor sedan, men jag kan inte göra någon direkt koppling till väderleken. Iofs har det varit fuktigt mest hela tiden på senare tid. (Skåne) Provade att hälla i lite Ki-vätska, men jag tror att det enbart hade en psykologisk positiv effekt på mig fram till att bilen började rycka igen. |
|
| Det kan ju vara så att det bara är kabeln. Har du tillgång till en mörk platts så är det bara att starta och öppna huven och leta efter överslag. Hade tidigare liknande problem på en bil (ej BMW)som visade sig vara överslag på tändspolen. Bakeliten börjar nämligen att leda ström när den blir bränd och det blir den efter tex. ett överslag. Jag tog en Morakniv och skrapade av yttre lagret med bakelit från centrum och utåt. Därefter målade jag med klarlack. Fungerade perfekt, och sparade därmed 2500:-. | |
Racing Mike |
Det låter garanterat som det är något fel på tändningen... Och eftersom du säger att kablarna är slitna så kan jag nästan låva dig att det är det som felet! ...men det kan även vara något med fördelaren, tändstiften eller att den helt enkelt är så att tändningen är felinställd! |
|
Har tidigare givit ett förslag till orsak i detta ämne, på min tidigare E-34:a var problemet att det blivit oxid i den multikontakt som sitter under grenröret. Då jag hade problemen var då det högsommar och torrt ute, således inga kondensproblem. Förslag ta i sär denna kontakt, kontrollera ev. stift och oxid, fyll i kontakten med lågtemp.fett, kag köpte mitt hos " Volvo " ( det fanns ingen annan stanns );-) och mitt störningsproblem upphörde. Det minsta spänningsfall någonstanns i systemet kan ge störningar på ett annat ställe, det har jag lärt mig beträffande BMW. Lycka till No Fear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.