AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.410

Spårkänslig med breda däck...

to
268
tooon
325ix -07
Ville bara skriva av mig lite,
Köpte igår 4st 17"-8" fälgar med däck (begagnade) och tyckte vid första anblick att däcken såg helt OK ut. Lite snedslitna bak...
Hela kvällen gick åt till att slipa och polera ut små kantstötningar och efter ett antal timmar var de i nyskick!

Efter att äntligen monterat på samtliga fälgar/däck (235/45/17 bak, 225/45/17 fram) var det dags för första provturen.
Och fy satan vad det gick... dåligt ... bilen spårade som en skållad guldhamster och det var inte långt ifrån att jag smällde ner i diket ett antal gånger! Undrar hur många som reagerade på min BMW som gled fram som en full råtta på vägen :)
Minsta lilla ojämnhet i vägen gjorde att bilen krängde enormt.

Ner till lokala däckverkstan som direkt rekommenderade fyrhjulinställning, vilket troligen var orsaken till att det spårade.
Men killen kollade samtidigt in däcken och nämnde att bakdäcken var tillverkade 1992 och dessutom alldeles för sneslitna!!!
Framdäckens mönster och märke (Sumitomo) var ändå rätt OK, men enligt däckkillen så vore det bättre att ha dessa bak (han hade testat dessa fram och oxo upptäckt att det spårade enormt). Bakdäcken var det, enligt honom, bara att slänga direkt.

Så till slut,
Flyttade bak Sumitomo däcken (225/45/17) och satte på Michelin PS (225) fram och bilen spårar inte ett skit!
Otroligt vilken skillnad det är på däck o däck, och hade jag fått bestämma hade jag säkerligen betalat för en fyrhjulinställning som sedan visat sig vara fullständigt meningslös.

Var så satans stressad när jag köpte fälgarna, men i fortsättningen lär jag nog kolla LITE mer noggrant på vad man egentligen köper ;)
Man lär så länge man lever.

/ Peter

De finns en DOT märkning på däck som berättar vilket år samt vilken vecka de är tillverkade.

De är stor skillnad på däck och däck absolut.

Ja kör med 255/35/18 och 225/40/18 utan de minsta spårningstendenser, de rullar stabilt o fint helt enkelt.

Att köra på samma fabrikat och samma modell är dock att föredraga.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Wendtan,
Absolut, dumt av mig att inte kolla DOT märkningen. Dessvärre har jag alldeles för ofta köpt schyssta däck så man nästan förutsätter att däcken är OK bara de ser bra ut numera.

De 17" jag köpte nu är endast till för att sakta men säkert stega upp mot 18" och se så att jag inte förlorar allt för mycket komfort. Kan säga att komfortskillnaden mellan 16 och 17" är nästan obefintlig så det lutar nästan åt att det blir 18" till sommaren :)

/ Peter
Ja upplever komfortskillnaden mellan 17 och 18" som i princip obefintlig i 330n iaf. Den har ju 17" standard iof.

Så ja kan absolut rekommendera 18" de greppar fint :)

Länk
hmm, jag bytte på e36an från 205/60/15 till 225/45/17 runtom..blev självklart mer stötigt och spårkänsligt, men ack så mycket snyggare :)

MVH
Johan K
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
till wendtan:
frågan jag ställer är om man märker skilnad om man har typ pirelli 7000 fram och ett annat märke bak av samma klass??

är det skilnad mot om man hade haft pirelli fram och bak??

Min M3:
Länk
Adrian: Du får alltid mest harmoniska egenskaper med samma fabrikat/modell fram och bak. Framförallt våtgrepp/torrgrepp på gränsen dvs vid bankörning/buskörning osv.

Om du märker skillnad? ja de bör du göra, men som sagt inte vid normal vardagskörning. Eventuellt känner du av sämre våtgrepp vid normal körning.

Har du 2 olika fabrikat med liknande mönster så tror jag dock att de är liten skillnad vid normal körning.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.