|
|
|
|---|---|
|
sitter o leta efter en IC till min blivande 535 Turbo o hittade ett antal saab 9000 IC hur mkt våga man trycka igenom en sån ? det är ju trots allt plast gavlar :( nån som provat med 1.4 /1.5 bar ? Mvh zacka Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i | |
|
fixa en bättre på en gång, dom e inte så effektiva =( jag har laddat 1.3 med sån ic, med en liten T3 snurra --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Eller köp två och bygg ihop på varandra med nya aluminiumgavlar. Så skall jag göra till mitt Bi-Turbo projekt. Har hört att en 9000 ic skall klara max ca 250 hk, så sätt ihop två så har du kyl till 500 hk... Länk -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| Det finns dom som har kört med kring 400hk med 9000ic | |
| Inga problem med 1,5 bar. Som jämförelse kan jag säga att jag harde en 900 turbo 1995 förut och den laddade 1,4 bar och det var inga problem. Och det e i stort sätt samma ic. Dessutom finns det chip för över 300 hk till 9000 utan att behöva byta ic. Och om jag inte minns fel så laddar den då 1,5 bar... | |
|
om man ska hålla på å bygga ihop 2 stycken å trixxa å hålla på kan man väl unna sig en "riktig" ic på en gång? --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Trycket är nog inget problem. Därimot så är nog inte den intercoolern så där jätte lämpad att använda till effekter över 300 Hk. Angående tryck..... Hmm...hehe!! Jagg måste få berätta en "liten" san historia.... Jag har en kompis (Samuel) som har en tendens att gå sina egna vägar för det mesta..... Han ägde en SAAB 9000 typ -92:a förut. Den skulle ju givetvis plågas till minsta möjliga kostnad. Det första han gjorde var att han rev ur hela APC systemet. >Jävla skitsystem! Det går ju inte att ladda någe.... Lät det ungefär. (Ni vet det system som reglerar laddtrycket och backar tillbaka det vid eventuella spikningar) Sen skruvade han wastegaten i botten, byggde 3" system utan katt med en Simonsdämpare, Satte på ett stort koniskt filter innan turbon och sist men inte minst rev han ur filterna i spridarna i förhoppning om att dom ev. skulle räcka lite längre. Förutom detta så var motorn HELT orörd.... Orginal turbo osv. Sen var det bara att sätta pjäxan i pannrummet! Den stackars orginalturbon fick sig en riktig chock!! Skenade upp och laddade 1,8 bar för att sedan vända och gå ner och lägga sig stabilt på 1,5 bar. Vid vändpunkten hördes det spikningar, men annars helt tyst.... Det spikade förmodligen utan att man hörde det. Dock så började turbon bli lite krasslig efter någon veckas plågande..... Den tjöt och ville inte riktigt ladda som den gjorde innan..... >Men Samuel är ju inte direkt blyg!! Så då slet han bara bort slangen till wastegaten i stället..... Då börja det att ladda igen! Vändpunkt vid 2,0 bar! På det här viset avklarades 402 m. av på 13,7? sec på Mantorp för någe år sedan. (med frisk turbo och wg inkopplad.) Han blev 2:a snabbaste SAAB den gången. Dom andra SAAB åkarna blev ganska långa i snoken när dom hörde vad det var för trimm! Slutsats: SAAB 9000 IC. tål laddtryck! ;-) Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
hehehe Rackeltrim har fått en ny innebörd, det var en mkt underhållande story! --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Hehe..... "Sen var det bara att sätta pjäxan i pannrummet!" Kul uttryck |
|
|
jimboo: Det är inte speciellt mycket trixande att bygga ihop två IC. Å sen har du en RIKTIG ic. Säg att du får ge 1800 kr för två 9000 ic å sen 500 spänn för någon som TIG-svetsar allt så har du en fin ic för 2300 kr. Länk -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Länk /Christoffer |
|
|
Okej tack för tips o info ska ta en funderare på att bygga ihop 2 st IC men helst vill jag slippe svetsa o hålla på få se :-) Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
|
Ja har svetsat ihop 2 st SAAB IC! men jag kan inte seja om det funkar eller inte!(har inta mätt tempen och tryckskillnaden!!) men de passar kanon på e28 framför kylaren!! det finns 2 modeller av 9000 IC! 500*370*30 det år årsmodeller >1995 550*370*30 det är årsmodeller <1995 och jag rekomenderar den där smalare IC till en e28 om man vill ha den framför kylaren!! Köpte mina IC från Sverige för 1200kr för 2st!! (en av IC så var något fäste på gaveln trasigt, därför det låga priset) Länk |
|
|
Smygannons :) Har en 9000 IC liggande, 500 pix så är den din!! Kommer från en -86... /Daniel |
|
|
Och jag me.. från en 87:a.. 500kr.. Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Hepp.......... Plastgavlar............ Borde väl gå att banda med typ pallbandsband eller liknande... Sedan borde det problemet vara ur världen.!! //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.