|
|
|
|---|---|
Nitte |
har tagit polish och hårdvax på TT caben nu (sonax produkter). Nu har mina söta föräldrar köpt sonax latmansvax till mig. Vad jag funderar över nu är om man kan köra detta latmansvax under sommaren som underhåll för bilen och om detta isådanafall bibehåller vaxytan på lacken eller om det bryter ner hårdvaxet? men det borde det väl inte göra? ngn vänlig själ som är mer insatt i ämnet än moi? Tacksam för svar |
|
TT?? Vaxar Du ölburkar?? **garv** Ledsen, men jag kunde inte låta bli!! Tyvärr har jag inga vettiga kunskaper om vax. Vore inte en lackbehadling bättre?? Kostar några spänn, men det bevarar ju lacken mycket bättre och gör den lättvättad. /Caspar |
|
|
Antar att du menar Schumacher F1 eller något liknande namn på röd sprutflaska. Jag har använt det på de av mina bilar som inte är/varit lackbehandlade under 2-3 år nu och det har funkat mycket bra. Vaxar de bilarna normalt 1-2ggr per år med vanligt Sonax vax och sedan mellanvaxar med snabbprodukten när jag tycker att det behövs. |
|
BoZton Grodan |
Hmm ...efter elaka Caspars inlägg om ölburkar (men fan vet står där en 7a i början av sträckoden så brukar det gå att panta) så får jag väl passa på att va lite snäll. Sonax flytande hårdvax är en mycket bra produkt. Latmansvax innehåller oftast någon form av rengörande och lösande produkt vilket även löser ditt vax till viss del...(vad jag tror). Det finns ju trots allt dom som bara använder den typen av vaxer. Efterssom Sonax Hårdvax är så lättarbetat så är det ju lätt lägga på ett lager hårdvax efteråt på plana ytor som huv & bagagelucka där sol & regn tar som hårdast, så gjorde jag på min förra vinterbil som va solid röd, vilket va ett elende att hålla snyggt** BoZon Grodan |
Nitte |
Nu ska vi inte racka ner på ölburkar gubbs! kan ha mycket nöje av dessa, bara trimma upp alkoholhalten till 250 procent, (från 225 iofs) och dra på en hardtop så är man ju en ganska unik ölburk ändå. Måste dock säga att jag föredrar ölburkar framför plastmuggar. Dock så förnedras man ju av Z4 men det är en annan story. |
| Jag har försökt att få en proffsig inte yrkesmässig förklaring på LACKFÖRSEGLING LACKBEHANDLING.Jag har låtit utöra detta på några av mina bilar.En riktig vaxning är förmodligen lika bra.Om man frågar yrkesfolk om detta får man ett oklart utlägg,om hur det påverkar lacken.Men dom avslutar alltid med att det är mycket bra.Bilrekodern arbetar mycket bra med lacken men en bra vaxning ger säkert samma resutat.Rent vetenskapligt tror jag inte på detta.Jag har sålt bilmedel tidigare,då fanns inte detta "undermedel".Alla må vara saliga i sin tro,men för vissa kostar det extra.Om ni är kritiska ock kollar detta skriv i forumet,var ni hittar detta kemiska undermedel,och hur det påverkar lacken.Jag tycker det är kejsarens ny kläder. | |
|
Om jag förstått allting rätt så innehåller lackskydden teflon, vilket ger en mycket starkare skyddande hinna än vanligt vax. Dessutom förutsätter jag att det görs en ordentlig rengöring innan det läggs på så man inte kapslar in smutsen. Z4 Maria har en del erfarenhet då hon behandlar alla sina bilar och hennes förra bil var 2 mån efter behandling och bara tvättat sedan dess mycket slätare och lenare än min nyvaxade... Jag har tyvärr inte hunnit med någon sådan behandling ännu, men det kommer nog. saxat från www.tefcar.se "Produktbeskrivning Basen består av hela 12% Poly Tetra Fluor Etylen (PTFE), som är mycket friktionshämmande. Den förseglas sedan med ett toppskikt av acrylic." |
|
|
Ölburk *fniss* BolzonGrodan, Börja samla på AudiTT så kan du panta dem och köpa dig en M Roadster ;) 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.