AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.129

Rostande utbyteslucka E39 Touring

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag har fått veta från tidigare ägare att bakluckan på min Touring är bytt på garanti, som för så många andra, på grund av rost. Nu är det så att de eländiga rostbubblorna börjar dyka upp på nytt på bakluckan! Är det så att man har 6 års rostskyddsgaranti på delar som är utbytta? Bilen rostskyddsgaranti har ju gått ut redan, men luckan borde ju vara bytt senare. Problemet är att jag inte hittar några papper på luckbytet. Kan man få fram sådana data från BMW vilka garantiåtgärder som gjorts och när?

Micke
mi
525
mikren-6
Någon annan drabbad av rostande utbyteslucka!?

Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ring Bmw, dom borde ha detta registrerat. Om delen är utbytt så borde ytterligare garanti tillkomma. Något annat verkar ju väl inte troligt ?
Ring vet ja..

/Anders
Länk
Jag kan med stor säkerhet säga att rostskyddsgarantin gäller 6 år från den dag du köpte bilen oavsett hur många gånger du tillämpar den. Dvs de är inte 6 nya år på de utbytta delarna.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
BMW ger faktiskt 3 års rostskyddsgaranti på utbytes delar (bakluckor, dörrar mm). Detta gäller däremot inte på mindre rostlagningar.
Fick detta svar av Förenade Bil i Malmö nyligen då jag behöver en ny lucka till min egen bil.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kristoffer: var de city eller Fosie ?
Eller var de på Aspögatan?

Min källa är även den förende Bil nämligen.

Länk
mi
525
mikren-6
3 år, hmmm. Det kan vara kört för min del förmodligen i sådana fall. Vilket är i nästa steg minsta ekonomiska katastrof. Köpa ny lucka eller lämna in för rostlagning? Det är i dagsläget bara småbubblor det är frågan om.

Micke
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om det är ytrost så är det bara att laga men är det genomrostat innifrån så är det bara att byta luckan.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

wendtan: Det var på plåtverkstaden (Aspögatan). Killen jag snackade med var den unga killen, dvs min ålder :-)
Jag frågade vilka garantier man hade om man köpte en ny lucka hos dem och det var svaret jag fick.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Intressant, de var inte de jag fick veta av Fosie.
Men o andra sidan är de ju Lack o Plåt som borde ha koll på läget.

Frågan är dom de skiljer sig vid utbytesdel, i jämförelse med att köpa en ny karossdel av dom? Bara en tanke.

Länk
micke: Jag kikade på priserna för bagageluckorna, och till E39 Touringen kostar den närmare 10 lakan. Sen tillkommer rostskydd (kostar mellan 500-1000kr) och lack.

Och när det gäller att spruta på lack så måste BMW ha rekryterat en management konsult från McKinsey eller liknande som håller i sprutan för de ville ha närmare 4000kr att spruta på lack på en färdigbehandlad lucka till lilla E36:an. Antar då att en lucka till E39 blir ett steg till upp på prisnivån.

Så om man kan köpa en ny lucka från BMW "över disk" och åtnjuta 10% (ibland 20% vissa CS-kvällar) som klubb medlem och sedan be en mindre firma rostskydda och lackera den är det kanske ingen dum ide om man tänkt ha bilen några år till.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
mi
525
mikren-6
Kristoffer,

Tackar och bockar för infon. Får hoppas att det bara är ytrost som går att laga då...

Micke
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Kristoffer L.
Menar du 10 papp inkl arbete för ny baklucka touring.
En plåtren ny baklucka utan ruta mm kostar drygt 3000:- på
Bmw. Jag fick kf på detta för ca 3 mån sedan ett totalt utbyte inkl
lackering samt montering ca en arbetsdag för dem, tydligen mycket jobb o plocka över allt. Detta skulle kosta ca 9-10.000:-
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hur gör man för att rostskydda sin utbytta baklucka (som inte rosten tagtit ännu) så att man inte åker på luckbyte på egen bekostnad?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
M525: Priset jag angav var inklusive allt exkl rostskydd. Ny lucka till E39 Touring skulle kosta en liten bit över 10 lakan på Förenade Bil. Timdebiteringen varierar stort mellan olika BMW verkstäder i landet, därav variationen i slutpris antar jag.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
ok. Undrade bara om de försökte blåsa dig. :-
M525: Blåst har jag nästan blivit när jag besökt Theanders i Lund och fått oförskämda prisuppgifter på just en ny baklucka.

De skulle ha ett pris på ny lucka som var identiskt med Förenade Bils, fast det "råkade" bli exakt 700kr dyrare när jag väl fått prisuppgiften, trots att dessa verkstäder har lika hög timdebitering.
Då rekomenderade verkstadschefen att jag skulle utnyttja rabattkupongen på 700kr som hade skickats ut till alla BMW ägare...smart va!
Grattis, 700kr i rabatt...
Bra för Theanders som hade kunnat sälja en lucka till ordinarie pris och sedan kvittera ut 700 pix för kupongen av BMW Sverige...kanske hade han fått en guldstjärna i diplomet efter den affären av chefen :)

Behöver jag nämna att jag inte befattar mig mer med Theanders och servar/reparerar bilen hos Förenade Bil istället.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Finns många verstäder man skulle vilja slänga i ett stort svart hål. :-
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det varierar nog från ställe till ställe.

Jag har bara gott att säga nuförtiden om Theanders. Får rabatt utöver klubbrabatt. Inga problem när det skall fixas saker osv. Kanske jag har tur?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.