|
|
|
|---|---|
|
Jag har grunnat på denna läcka länge nu, har konstaterat att det inte är toppen genom en CO-mätning i vattnet. Jag har provtryckt systemet ett antal gånger utan något annat resultat än att det inte håller trycket. Men det läcker fortfarande vatten, hur kan man lättast se om det är värmepaketet som läcker? Det luktar inte glykol i kupén. Det är även en liten blöt fläck under expansionskärlet, men jag kan inte se var det kommer ifrån. *HJälplös* | |
|
Expansionskärlet kan vara den felande länken. Har själv fått byta denna då min började läcka. Det var mycket lite till en början, sedan syntes det mer med en liten pöl. Köp även ny nivåsensor när du ändå ska byta kärlet eftersom det är där sensorn sitter som den troligen läcker och sensorn kan ha tagit skada om hett kylarvatten har "flödat" genom den. Det är mitt tips, eftersom det verkar/är ett standardfel på E39... /Hammar |
|
|
Ok, är det lätt att byta själv? Har tittat lite men jag tycker inte det verkar se så lätt ut. NÅgon som vet hur man gör? |
|
|
Jag kan lägga upp en instruktion om du vill, har bilder tagna sedan jag gjorde bytet men har inte orkar skriva texten ännu. Det är relativt enkelt (allt är relativt), men det är trångt och svårt att komma åt ordentligt, tar ca en timma eller två kanske att utföra om man inte har gjort det förr. Smidiga små händer är att rekommendera och inga dasslock som mina. ;-) Återkommer med länk när texten till bilderna är klara... /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
hammar: det är långt ifrån lika "fullt" i motorutrymmet på en 523 dvs rätt gott om plats mot en 540. så det ska nog gå bra att byta.:) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Då kan man inget annat än att grattulera! ;-) ...då borde det vara enkelt om man har så gott om plats. (Skulle gärna vilja ha bilder på olika modellers motorrum om någon vill skicka) Men innan man börjar bör man ha något man kan hälla all kylarvätska som kommer att flöda fritt, eller om man så vill, köpa ny glykol och nytt vatten att blanda. En 523:a behöver med andra ord heller inte lika mycket vatten som jag är van vid kan jag tänka? Men jag återkommer som sagt med bilder och instruktioner, troligen ikväll om jag hinner. /Hammar |
|
|
Skulle vara väldigt tacksam :), jo, det är väl inte så jättetrångt där. Men skenet kan bedra många gånger :P |
|
|
Jag har samlat närmare 80 bilder som beskriver hela förloppet i detalj. Kommer inte hinna skriva klart något ikväll. Men nu när bilderna är klara och sorterade så blir det enklare för mig att skriva. Så håll ut... ;-) Köp expansionskärl och sensor så länge. ...är du säker på att det är den nu som läcker så det inte är något annat? (Så du inte lägger ut pengar och arbete i onödan) /Hammar |
|
| Jag har letat efter läckan i evigheter, och enda ställer jag kan hitta är att det blir en liten blöt flöck precis under expansionskärlet. | |
|
Jag har letat efter läckan i evigheter, och enda ställer jag kan hitta är att det blir en liten blöt flöck precis under expansionskärlet. /DopplyMannen |
|
|
Har så dåligt med tid, har inte skrivit text till bilderna eller mer ingående instruktioner. Men med bara bilderna kommer du nog långt ändå. Här är länken: Länk Jag tror inte man behöver montera bort "klossarna" som håller kylaren på plats som jag har gjort på bilderna, jag visste inte först hur jag skulle gå till väga och var jag skulle börja. När plasthäljet är löst (inga slangar eller något som håller kvar den) så kan man använda viss grad av våld för att få loss den, om man har dåligt med plats. ;-) Samma när man ska montera den igen. Fråga om det är något. Texten kommer som sagt snart... Lycka till. /Hammar |
|
|
Såg litet annorlunda ut på en 8:a, men det borde väl sitta typ likadant antar jag. Ska ta en titt /DopplyMannen |
|
|
Ok, är det någon mer som vet om reservnummer är olika på E39, eller är det samma för alla? (Så man inte får fel expansionskärl när man beställer med samma nummer som jag fick) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.