AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.180

Assymetriska Continentaldäck?

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Hej,

Fick äntligen möjlighet att lägga på sommardäcken under den gågna helgen; Continental SportContact i dimension 205/55/16.

Däcken är försedda med "outside"-märkning men ingen angivelse av rotationsriktning. Monterade på bilen med "outside" som utsida medför detta dock en assymetri mellan höger och vänster sida; mönstret är riktat "åt olika håll" på höger respektive vänster sida av bilen...

Någon som har mer information kring detta? Eller som Plus-Sverker brukar säga: "Ska det vara så här?". Finns det höger- resp.-vänsterdäck av SportContact? Däcken kan ju endast läggas på fälgen på ett sätt - med outside utåt.

Tack på förhand

/Ante

Är dom assymetriska i "mönsterbredden" då? Är det något som är snedfasat i mönstret?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jaa, ytterkanten av mönstret är "snedfasat" i en viss riktning. Som det nu är, med däcken monterade, är denna snedfasning "framåtriktad" på höger sida och "bakåtriktad" på vänster sida. Frågan är om SportContact tillverkas i en höger- resp en vänstermodell...så att mönstret ligger åt samma håll på vänster resp- höger sida när de sitter monterade på bilen.

/Ante
Jag har sådana på min bil och har faktiskt bara tänkt på att ha "outside" rätt. Resterande hade jag hoppats att tillverkaren tänkt på. :-)
Det kan ju även bli assymetriskt om man bara märker upp rullriktningen, så egentligen borde man ha en både rullriktning och utsida.
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Jag har Conti PremiumContact som är likadana, dvs assymetriska men inte riktningsbestämda. Oroa dig inte, jag tror som Flåklypa att Continental har koll på vad dom sysslar med :)

/Johannes
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är likadant med Michelin Pilot Sport.

///Foppa
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jaa...har luskat vidare i det hela och det verkar ju som att allt är ok. På Continentals hemsida finns lite information i ärendet...och man medger att det ser underligt ut på bilen, men att det ska vara så...

"In order to optimize the traction properties of the tyre, the sipes in the tread pattern blocks are not positioned laterally, but angled. In the central ribs of he tread pattern, the sipes are angled in such a way that they oppose one another. This arrangement is designed to provide excellent high speed driving stability."

"The fact that the tread pattern grooves are pointing forwards on one side of the car and backwards on the other side, does not in any way affect the overall performance of the tyre on wet or dry roads."

/Ante
Som sagt, det är samma sak med nya Michelin PS2.
Det ska vara så, bara en outsidesida att tänka på.
Känns lite konstigt, då de ser aningens olika ut på hö resp vä sida, men det är ju väldigt liten skillnad som blir i yttrkanten av däckmönstret.

/Lazze
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Michelin Pilot primacy är åxå på detta sätt. Känns konstigt... Men de brukar ju veta vad de pysslar med.
K
33
K E M S
535iA-99
Och Pirelli P7
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kan det finnas någon direkt teknisk fördel med att däckens mönsterriktning är olika på olika sidor eller är det enbart gjort som en förenkling ur tillverkningsteknisk synpunkt? Någon som har nån idé?

/Ante
Jag jobbar på en däckverkstad inom Däckteam.
Säljer en hel del Conti och åker även på det själv.
Inga av contis däck är rotationsbestämda. Dom har bara in-
och utsida. Har alltså ingen betydelse vilket håll dom går åt.
Men jag kan nämna att när man har börjat köra ett däck åt ett håll så ska det helst köras åt det hållet hela sin livslängd. Alltså ett hjul som monterats på höger sida från börjar ska sitta på höger sida hela sin livslängd. Däremot att skifta fram-bak med jämna mellanrum (400-500 mils intervaller) är att rekomendera för att få ett jämnare slitage. Förutsatt att däcken fram och bak är lika breda då givetvis. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.