AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.652

Jag är kluven... ska jag behålla bilen eller köpa bättre?

Jag står lite i valet och kvalet att ev. sälja bilen och köpa nåt annat eller behålla den och köra nåt år till. Men givetvis kan jag inte handla utan att ha frågat AutoPowers panel om råd ;)

Jag har en 320ik årsmodell 1988 som är rätt nöjd med.
Bilen har ingen egentligen utrustning utöver det vanliga; manuell taklucka, elspeglar, nackstöd bak och lite sånt. Diamantschwarz och shadowline. Bilen har gått 24 700 mil och jag är den 4:e ägaren. Första ägaren hade den 89-01 och därefter två snabba ägare innan jag köpte den sept 03.

Har själv satt in M-tech 1 ratt, bytt ut analog klocka mot digital, och lite annat krafs som nya BMW-emblem fram och bak och kromade BMW original ändrör.

Bilen har också mycket bra dokumentation. Fullstämplad servicebok och samtliga kvitton som uppgår till över 100 000:-. Sv-såld är den också. Det var delvis detta som fick mig att köpa bilen.

Detta är väl i princip vad jag gjort sen inköpet:

* Ny vindrutetorkarmekanism (nov 03)
* Ny impulsgivare (jan 04)
* Ny bakre ljuddämpare (feb 04)
* Nya bakbalksbussningar (mars 04)
* Nya bromscylindrar, bromsrör och packboxar bak mars 04)

Servicekontot uppgår till ca 15 000:- på de 6 månader jag kört den. Vilket får anses vara en del för en så gammal bil?
Jag måste dessutom snart köpa sommardäck + fälgar (blir 15" bbs krysseker), och så behöver jag nya dämpare runtom så antagligen får det bli en Sachs sänksats eller nåt sånt för det är knappast lönt att köpa nytt original. Så ska jag behålla bilen så måste jag inom kort lägga ut kanske minst 10 000:- till på den för att vara nöjd med den.

Nu är jag väldigt ambivalent om jag ska behålla bilen eller byta upp mig till nåt bättre/roligare.

Anledningen till att jag vill byta är dels det höga miltalet (hur länge håller kamaxeln, vad mer kommer paja?), att lacken är sådär (många stenskott och små repor, nu är jag lite av perfektionist men det är sånt jag stör mig på), samt klen utrustning och när man trycker på gasen önskar man att där fanns lite mer kraft. Samt då kommande utgifter.

Det som får mig att vilja ha kvar bilen är att jag lagt ner en del pengar på den. Pengar som man ju inte får tillbaka när man säljer den. Bilen var väl rätt billig i inköp iofs men det blir en del pengar totalt sett. Skicket på bilen är iofs i mycket bättre skick nu än när jag köpte den, så när jag fixat dämpare + sommarhjul så är det ändå en fin E30 så det är lite varför jag delvis lutar åt behålla den.

Det som skulle vara aktuellt som ny bil är t ex 318is 90-91 eller 325i 89-91. Min uppfattning är man får lägga 30-40k för ett fint ex av dessa bilar. Jag letar isåfall efter en original bil (ingen styling) med mycket utrustning och hyfsat lågt miltal (runt 15k?). En gissning är att jag kan få ut 20k för min bil, kommentar på det?

Frågan är vad som är bäst: Sälja bilen nu när det är vår och innan jag lägger ut ännu mer pengar på bilen, eller behålla nåt år till? Frågan är om andrahandsvärdet ändras något under ett år, 24k eller 25k mil borde inte göra någon skillnad, och E30 har väl nått sin botten vad gäller andrahandsvärde?

Jag gillar min bil men är det lönt att få en 320 i fint skick när det är en 325a jag önskar stod i garaget? ;)

Detta blev långt. Hoppas nån orkar läsa igenom och ev. skriva ett svar, det hade jag uppskattat. Ha överseende med stavfel ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tillägger att motorn reparerats vid ca 15 100 mil. Ny kamaxel, kamrem och vipparmar. Reparation utförd på AutoSport i Limhamn i Malmö.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Har kammen "bara" gått 10000 mil och servicen är skött så är det ingen fara med den. Svår fråga du ställer, igentligen är det bara du själv som kan svara på den.

Satt själv i samma situation innan, har lagt ner ca 30.000kr på min ena 325:a (90:an) och har inte ens hunnit fylla 18 och kunna få köra den själv :(. Men jag ska behålla min nu har jag bestämt mig för. Den ska gå första sommaren som jag har körkort och sedan ska hela bilen rivas ner och orginalrenoveras in i minsta detalj.

Men du hade kanske inte tänkt att gå så långt som jag? Men nu ser jag att du har ju nästan svarat dig själv :)

"Jag gillar min bil men är det lönt att få en 320 i fint skick när det är en 325a jag önskar stod i garaget? ;)"

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous deeptone"
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
mao vill du hellre ha en 325 så ska du ju självklart skaffa dig en sådan... lycka till

/Erik - BMW CS #05162
Alltså antingen behåller jag bilen och fixar allt som behöver fixas. Förbättra lack osv. Och isåfall för det att det ska vara lönt att lägga ut de pengarna så vill jag ju behålla den ett par år till.

Eller så säljer jag bilen, lägger till pengar, och köper en pärla. Då i form av 318is eller 325i om det blir E30. Annars ev. E34 525i 24v.

Men du har en poäng, visst är det bara jag som kan svara på det, jag vill bara ha lite tips och reflektioner :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Dom bilar du väljer mellan, så blir nog fallet att vilken du än köper så behöver det nog fixas med någonting på den. Om inte du lägger mycket pengar eller har tur att hitta ett välskött men billigt exemplar.

Du har ju redan kommit en bit på vägen med den du har, köper du en ny får du kanske börja om. Men det är ju roligt att skruva :)

/Erik - BMW CS #05162
Jag tycker absolut inte att du ska behålla den. Sälj den och köp en 318is istället. ;-)

Börjar du ploga ned ännu mer pengar i bilen så får du väldigt svårt att skiljas från den. Så har det blivit för mig. Jag kan inte sälja min bil nu efter allt jag har gjort för den. Det vore en ekonomisk baksmälla och samtidigt väldigt tråkigt.

Sälj medans du kan skiljas från bilen kanske? ;-)

Andrahandsvärdet på E30 tycker jag fortfarande är väldigt högt överlag.

/Anton
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Anton har också alldeles rätt. Men det beror på vad man vill med sitt BMWägande, "köra och skruva" eller "beskymmersfritt körande" och det är ju upp till dig...

/Erik - BMW CS #05162
Intressant det här. Två helt olika infallsvinklar där :)

Jag ska iofs erkänna att jag är oerhört svag för den raka sexans karaktär och MOTORLJUD. Jag anser egentligen att en BMW skall ha sexa. Men för 318is kunde jag kanske gjort ett undantag ;)

Därför lutar jag egentligen åt en 325i om jag ska byta upp mig. Då mot en 88 eller senare, med nya stötfångare och lyktor, den gamla ser just gammal ut.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Frågan är om man får 20k för bilen nu. Vissa är ju så rädda för höga miltal trots att min har full dokumentation och är välservad.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Gör du en sökning på börsen är det inte många 320i som ligger över 20k. Men ett stort plus för din är ju dokumentation och serivce vilket inte är allt för vanligt på E30.

Men någonstans krig 20k tycker jag du borde få, släng ut en annons och se vad som händer.

/Erik - BMW CS #05162
Har tänkt tanken. DOCK när jag kollat E30 på börsen så har det inte varit en enda jag velat ha. Antingen rost, ingen dokumentation eller överstylade äckelbilar. Eller hutlösa priser såklart. Ibland hittar man dock nån vettig bil.

En bra sak med min är att den har inga spår av rost på skärmarna vid hjulhusen, kanterna är hur fina som helst. Även inne i hjulhusen, hela underredet av bilen ser oerhört fint ut. Det märks att bilen har ägts av någon som inte sparat på servicekontot och det märks också av alla kvitton jag har.

Sv-såld, servicebok, full dokumentation och oerhört välservad borde tala för ett hyfsat pris. Sen drar självklart bristen på utrustning och det är lilla sexan ner priset.

20k väl jag tänker mig. Finns ju folk som har vett att lägga till nån tusning på en fin väldokumenterad bil, alla tar inte första bästa billigaste rostiga bil som ser ok ut vid ett första ögonkast. Inbillar jag mig :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
När du har lagt ut så mycket på den så tycker jag nog att du ska behålla. Jag har lagt ut 16000 kr på rostlagning och lite annan renovering senaste året. Och jag tänker inte sälja. Still going strong!

När du ändå bara ska byta upp dig till en 318is eller 325:a så är risken att du får lägga lika mycket på den också för att få dem i det skicket du vill ha den i.

När den nu är i det skicket du beskriver så ta och åk några mil och njut av det! Tycker folk köper och säljer hit och dit men njuter för lite av bilen de har!

Bara en ekonomisk dumhet att sälja i ditt läge tycker jag.

Men detta är mitt tycke och du frågade! =)
Lycka till!
AKUS
jag anser du ska sälja. för om du varje gång du gör nåt på den eller köper nåt till den å tänker "jag vill ha en 325:a". då anser jag att det inte finns nåt alternativ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.