AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.280

Mystikblå 330 beställd

lo
12
lorf
523i-98
Jahapp,
då har man lyckats övertala sambon att byta ut den gamle Porschen mot en 330i.
Att det skulle bli BMW var självklart, men det stod mellan fullutrustad 325 eller snikutrustad 330.
Känslorna fick bestämma så det blev beställning på en mystikblå tretretti sedan. Tyvärr fick inte läder plats i budgeten :(

Nu är det bara att vänta 7-8 veckor innan nya pärlan kommer...
Grattis grattis :D

inget läder =/ ,jaja iaf iskallt på vintrarna och bränner bort den nakna huden man har emot den på en riktigt het sommardag! :D

Grattis återigen :D
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det dära är alltid en svår fråga..

Samma dilemma kommer hända mig. Väntar ivrigt på nya 3-serien. Funderar om man ska ta mindre motor och max utrustning eller större motor med lite utrustning. Jag tror jag väljer en extra utrustad bil med mindre motor? Men valet är svårt. Extrautrusning är så förbannad dyrt!

funderar och kommer fortsätta fundera! Vad skulle ni andra göra?

Mvh
Kristian
Jag skulle ta den större motorn för körglädjens skull,
dom större modellerna är ju oftast liite rikligare utrustade än dom modellerna med mindre motor.

Fast det är svårt det där!
Angående stolarna kan jag rekommendera sportstolar i halvläder. Jag har haft både heltyg och halvläder (båda sportstolar), och gillar halvlädret bättre. I och med att stoppningarna i sportstolarna trycker lite på lårsidorna känner man grovheten i tyget (tex2000 eller vad det nu hette) rätt mycket, läder är mjukare. Själva sittytan i tyg har jag inget emot. Ifall bilen är en coupe och man har som vana att stöda armbågen på det bolstrade dörrarmstödet (varför inte också sedanerna har bolstrat armstöd kan jag inte förstå, alla bilar borde ha det) är lädret där också mycket bekvämare än tyg.
lo
12
lorf
523i-98
Skillnaden mellan 325 och 330 är följande:

- 17" Stjärneker 44 (snygga) istället för 16" Elipsoid 46 (fula)
- Reservhjul 17"
- Titanfärgad strålkastarinfattning
- Växelspak & handbromsbälg i läder
- Handbromsgrepp i läder
- Interiörlister Titan II istället för matt grafit
- Mittkonsol fram och Mittarstöd fram
- Elhissar bak
- Ring runt instrumentkombi i mattkrom
- Luftinsläpp i främre stötfångarna med galler i titanfärg
Och inte minst
- Ståpäls när man växlar ner och drar på

Värdemässigt man man sätta pris på:
- Fälgarna, 8700 (att uppgradera på en 325)
- Elhissar bak, 3800
- Armstöd, 1600
- Läderklädd ratt, växelknopp och handbromshantag, 1600
- Ståpäls, ovärderligt
Summa summarum 15700

Sen kostar paketutrustningar något mindre till 330 än till 325, tex M sportpaket 28000 mot 34300.

lo
12
lorf
523i-98
Angående halvläder så finns det numera endast halvläder "Scritto" vilket har ett enklare läder på sidorna och mönstrat tyg i mitten. Jag tyckte inte att det kändes helrätt...
I samband med Scritto får man också interiörlist "Moongrey" som inte heller är någon höjdare.

Det tidigare halvlädret "Grand Turismo" var både helsnyggt se på och skönt att sitta på. Tyvärr finns det inte att beställa längre...

Vi beställde sportstolar med tyg Tex 2000.
GT-halvlädret är det som jag har i min nuvarande bil, visste inte att det inte finns att få mera. Synd, för jag kan bara hålla med dig angående dess kvaliteter :) Tex 2000 fungerar också helt bra, som sagt finns det dock en viss grovhet i tyget som kan kännas lite skavande ibland. Ändå inget som jag egentligen störde mig på under året jag hade min förra bil.

I övrigt får man väl bara gratulera till ett bra val av bil och motor, ack om jag också hade råd med en 330 :)
lo
12
lorf
523i-98
BMW lär tjäna mer på att sälja läder än tyg, så fokus ligger nog på att ha snygg och funktionell läderklädsel. Tyg är för fattiglappar och snåljåpar ;)

Man får väl undvika att åka längre sträckor naken så klarar man sig förhoppningsvis från skavsår.

Jag ser att jag glömde i min jämförelse att 330 har 6-växlad manuell låda medan 325 har 5-växlad.
Välkommen i "330-gänget! Motorn är en pärla...

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.