AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.048

Trimmning av e30

si
21
silhouette170
320i-86 Baur Cab
Hej. Jag har en gammal e30 320i och min fråga är...
Jag hade tänkt att på något sätt få lite mer hästar i bilen men jag vet inte vilket sätt som är bäst.
Jag har varit inne på att lyfta i en 325-motor men jag vet inte vad dom säger på besiktningen, eller vad säger dom om en turbo?.... Eller finns det bättre sätt?
Mvh Andreas

De märker inte att du har bytt till en 2.5l.. det är mkt enklare än att bygga turbo dessutom. Och med turbo går det inte igenom besiktningen.
si
21
silhouette170
320i-86 Baur Cab
Men kollar dom inte motornr: då?, jag har hört att dom kan upptäcka en annan motor under huven.

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Det har jag svårt att tro i ett sådant fall... Dom märker som sagt ingen skillnad! Så det skulle jag satsa på om jag var du, mest kul för pengarna, jag tycker det är ruggig skillnad på en 320 mot en 325... Måste finnas en hel del sånna motorer runt omkring!?
si
21
silhouette170
320i-86 Baur Cab
jag såg att det var en kille från gbg som skulle sälja motor, växellåda, kablage och mer där till för 7000:- om jag inte minns fel, det kanske är det man ska satsa på då, men är det någon större skillnad på 320/325 i monteringssyfte.

Andreas

Du ser ingen skillnad bara sådär.. i drag är det stor skillnad, satsa på det du.
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Stoppa i en 325 maskin på med ett bättre luftfilter typ KN och av sluta med ett 2tums dubbelt avgassystem och du har väl ca 180-185 hk till en vettig peng OCH!! Mycket ljuvliga toner på höga varv
si
21
silhouette170
320i-86 Baur Cab
Det sitter redan ett 2tums dubbelt avgassystem i rostfritt på bilen.
Det jag är lite osäker över är vilka svårighetet med själva motorbytet som jag kan stöta på, och om jag ska köpa en viss årsmodell av motor?

Andreas

Min 3201 Baur cab: Länk
Hej!
Det viktiga är att allt kablage från den nya motorn hänger med. En kompis fick bekymmer med det nämligen, elsystemet ville inte fungera som han ville. Jag vill minnas att M20B25-motorn inte ändrades i någon vidare utsträckning under de år den fanns på svenska marknaden.

Lycka till!
Mvh Erik
si
21
silhouette170
320i-86 Baur Cab
Hur är det med växellådan då, ska man ha kvar den gammla eller byta till en 325-låda också?

Min 320i Baur cab: Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Att byta till en M20B25 i en 320i rekommenderas starkt! Har själv en sådan bil och den är mycket pigg. 320´n har lägre växlad diff så accet blir bättre än i en 325i. Och inte blir det långsammare toppfart heller då den orkar varva ut helt med den låga utväxlingen, har kört 6400 varv/min på femman vilket ger ca 218km/h verklig fart enligt den tabell som finns här på autopower, bör väl tilläggas att noteringen skedde med syrerik mogonluft, 185mm smala däck och sportavgssystem.
Det är dock inte jag som stått för motorbytet men jag vet så mycket att som att växellådan, kardan och diffen är 320´ens och elektroniken 325´ans.

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Be
134
Bepp
750i -89
325 cab -88 Tic
Är 325 maskinen från en 88 eller 89 ska du kolla toppbultarna,dom brukar kunna gå av-inte så kul vid 6000 Rpm
kan lätt bli en massa skrot då! Så är du det minsta osäker BYT bultarna innan du startar upp motorn.

Hellre dö än fega!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
De bultar som håller ska vara av torx-typ!

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
svintoleffe
Det vanligaste jag vet det är att man drar av bultarna när man skruvar ditt toppen.=dom gamla bultarna.

Bmw-Power

MVH Leffe
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Man kan genom oljepåfyllningskorken se vilken typ av bultar man har. Om det är gamla modellen (vanlig sexkant), så ska man byta dem till nya torxar så fort som möjligt.

Angående att se skillnad må motorerna, m20b20 ifrån -86 och m20b25 har nog en del olikheter. Bland annat är ju den gamla b20 motorn l-jetronic, dvs, tändfördelaren sitter nere vid oljetråget. Alla b25 har motronic, och tändfördelaren sitter i änden av kamaxeln. Den har även annan typ av tomgångsstyrning, och insugningsrören är grövre. Dock är risken att någon skulle märka det otroligt liten. Nyare m20b20 ser ut som m20b25, förutom diametern på insugningsrören, och den skillnaden är svår att se utan att mäta.

//air
(äntligen orkade jag mej hit, efter nästan 1 år awau :D )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.