|
|
|
|---|---|
|
Hej Nicklas heter jag och har precis köpt mig en Z3. Jag undrar ifall det finns någon här som kanske vet hur man spänner handbromsvajern på kärleken. | |
|
Hej Niklas, Välkommen och grattis till en läcker bil. Jag skafffade själv mig en sent i höstas, så detta är den första våren med den lilla blå. En kanondag idag för nercabbat!. Så till din fråga. det finns en bok på Engelska som är för Z3 Roadster 1996-1998. I denna finns lite smått och gott. Länk Om du vill se hur den ser ut kan du maila till mig för jag har den och så bor vi i samma stad också. Mvh Hans |
|
|
Om du lyfter loss handbromsdamasken (tror jag man kallar det) genom att dra den rakt upp (tror man drar i bakkant lättast) och så petar du den lite åt sidan. Där under finns det ett par justerskruvar som du bara drar åt.... så har du spänt handbromsen. Grattis till ett bra bilköp! Hör av dig om du behöver hjälp med något... såg att du oxo bor i Göteborg. /Magnus |
|
|
Det skall jag göra, tack så mycket för hjälpen. Roligt att se att det finns så många Z3 entusiaster här. |
|
|
Det går att justera handbromsen genom att korta vajern vid justerskruvarna enligt ovan. Lite svårt tyckte jag när jag bytte bromskivor förra helgen, trångt att komma åt och vajerna bara snurrar med. Det går även att justera i andra änden, alltså inne i bromstrummorna bak för handbromsen. Man skruvar ur en hjulbult och sedan sitter justerskruven inne i bromsskivan/trumdelen ungefär klockan 1. Lite svårt att beskriva utan en verkstadshandbok. Jag har köpa Haynes bok på engelska som även täcker in Z3 (96-98) (handboken för 3-serien 92-98). Inte lika utförlig som länken ovan men kostar bara halva priset. mvh Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Handbromsen ska justeras först i hjulet, därefter med wiren: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Viktigt!! Var man justerar beror på vad som skall justeras. Har inte gjort detta på någon BMW men alla andra bilar fungerar som så att: Justera i bromsoket gör man när handbromsbelägget är slitet, dvs det blir för stort spel i viloläget, skall vara typ < 1 mm. Justera vid handbromsspaken görs när vajern har blivit uttänjd. Att bara spänna vajern hjälper inte om avståndet är för stort i bromsen och att minska spelet om vajern är helt slut hjälper inte heller. Kolla först i oket eftersom de flesta efterspänner i vajern först med resultatet att vajern är spänd som en fiolsträng men belägget ändå är flera mm frånbromsbanan. Går det trögt att dra spaken är vajern troligen redan för spänd och skall i så fall släppas och en justering göras i oket. Går det väldigt lätt att dra upp spaken är antagligen vajern uttänjd dvs spänn vajer vid handtaget. /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.