|
|
|
|---|---|
femtjufem |
Min 535iA -96 har en dålig tomgång, när man ska backa så får man motorstopp och när man bromsar in o stannar vid ett rödljus så håller den nästan på att dö men kämpar sig för att stanna vid normal tomgång. Det ska inte vara så. Vet någon vad problemet kan vara ? Tack på förhand! |
|
Är det samma när man t ex. har varit inne i affären i några minuter och sedan ska köra iväg? Alltså när du lägger in "D" så "hugger" den till då med? Ditt problem liknar något jag hade, eller har... Samma där, lägger jag in D då bilen är varm och tomgången är låg så dör motorn ibland, och även när man backar (ibland) så lägger den av på samma sätt. Möjligen kan det vara kopplat till automatlådans växelväljare eller den box som innehåller mjukvaran, det var en förklaring jag fick. Lösningen många föreslog var att köra med AC igång hela tiden eftersom tomgången blir något högre. Men om du kommer på vad felet är, eller om någon här på forumet vet, så meddela gärna vad det är. /Hammar |
|
|
Jag har nästan samma problem med min e39:a Ligger på D ock kryper i ca: 30km/t och stannar tvärt, då händer det att den motorn stannar. Testade i "manuella läget" och det sker bara på 1:an Har inga "hugg" mellan växellägena eller växlarna. Problemet kom först igår, nu skall jag in på BMW för koll av lådan den 28:e Apr så jag återkommer med info, om de nu får reda på något :-) |
|
| någon givare? kam eller vevaxel givare skulle ju kunna vara en anledning? | |
Ante25 |
Jag hade problem med motorstopp strax efter start ibland förut, och fick ombesiktning pga dåliga avgasvärden, kamaxelgivaren+ en lamdasond byttes. Jag har ej märkt av problemet sen dess Detta var i december (4 månader sen) att soppaförbrukningen sjönk med ca 2 dl/mil känns också bra! |
|
Ante25: Får man fråga hur mycket det kostade? Kanske ska göra det på min och se om det blir bättre. Avgasvärdena är Ok, men de är sämre än för ett år sedan... /Hammar |
|
Ante25 |
Det gick på 2900 på märkesverkstad, inte så farligt tycker jag.. Trodde det skulle bli betydligt dyrare |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
BMW har ett servicemeddelande angående 540 om att bilen kan stanna pga av ett ökat effektbehov från styrservo och automatlådan vid vissa tillfällen i kombination med avslagen AC kompressor. Åtgärd: Höjja tomgångsvarvet eller bäst av allt: Ha kompressor igång hela tiden. Om det gäller de mindre rovorna vet jag ej men analogin borde finnas där tycker jag. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Höja tomgångsvarvet? det är väl ett elektroniskt spjällhus.... då går d ju inte att höja manuellt som med äldre. eller? | |
|
Kävlingepågen: Precis så verkar det vara. Det finns en koppling till servon och att motorn dör, det har hänt när jag t ex. har bromsat in hårt och svänger kraftigt i låg fart, då har styrningen känts som ett gummiband, precis som om servon inte orkar driva. I andra fall har det hänt att motorn har dött, men det är mycket sällan. Då jag har väntat en 10 min och sedan startat bilen, lägger i "D" och samtidigt vrider ratten åt ett håll så har tomgången lyckats hoppa ner så motorn dör. Så allt hänger ihop med servo och tomgång. Då jag kollade felminnet så fanns det lite fel rapporterade från styrenheten till automatlådan så jag fick den förklaringen där. Men då vi nollade felmeddelanden och ändå inte fick upp felen då jag lyckades få motorn att stanna flera gånger då jag lade i backen så blev frågetecknen större igen. Men nu när du skriver att det finns ett servicemeddelande om detta så verkar det vara rätt, huvudet på spiken så att säga! ;-) Men drar inte bilen mer bensin om AC'n är påslagen? Synd bara att det låter som de skriver att vi får leva med detta fel och ha på AC'n då det inte verkar finnas några konkreta åtgärder för att åtgärda felet. Lite läskigt är det då bilen bara dör när man svänger, och det kan ju i vissa fall vara en fara för mig och andra... /Hammar |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hammar. Enligt meddelandet så kan man mha av DIS gå in och justera tomgångsvarvet. Morr. Buss på dem igen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Kävlingepågen: Tack, ska göra detta. Eftersom det är ett servicemeddelande så är det väl sådant de ska göra gratis, eller hur fungerar det? Kommer snart att lämna in bilen för oljeservice och kommer väl att påpeka om servicemeddelandet för dem. /Hammar |
|
Kolla din mail. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Ja då löste BMW mitt problem, det fanns lite felmedelanden om för fet blandning, vilket gav misstanke om för högt bränsletryck/regulator bränslespridarröret/luftmassemätare Boven var luftmassemätaren som dock inte gav nåt felmeddelande, och som kostade skjortan ala 3800:- Så nu smider min lilla vän igen. Kilopriset på luftmassemätare överstiger guld, så man kanske skall ha den gamla i ett armband runt handleden :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.