|
|
|
|---|---|
|
hej på er vinkeltolvor! ska till att byta remmen på min m40 och måste således fixera kammen för det finns ingen markering på kammens remhjul, kamjiggen passar som bekant från vinkeltolvorna (m70 och m73) till M40 och M43. är det någon som har en digitaliserad måttsatt ritning på rackaren att posta till mig så att jag kan tillverka några såna utav teak eller nått?! "Även en 316 kan man ha skoj med vintertid" | |
|
paap? wadel? någon? "Även en 316 kan man ha skoj med vintertid" |
|
|
mailservern verkar strula prova med patrikn83(at)spray.se istället (at) byts mot @ 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
Paap Reeder |
Hej! Väldigt lätt. Vinkeln till kanten på toppen (packningsytan till ventilkåpan) skall vara 90 grader. (I a f på M70) Mät de plana ytorna på kammen där jiggen skall träs över och fixa en 90- graders klots. Jag gjorde min i en hård variant av teak (nästan lika hård som aluminium) och för bruk 1 ggr per vecka räcker den i tre år. Jag använder min 1 ggr per år så jag har mitt på det torra. Stiftet till svänghjulslåsningen - bör man ha - och den kan man svarva till i exvis aluminium. Hålet till svänghjulet är 8 mm samt jigghålet är 12 mm. Köp en 12 mm borr och ta ner den sista cm till 8 mm. MVH /// Paap R |
|
tackar för tipset paap, btw så är jag ruskigt sugen på en bison (som lite kuriosa) 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
grejen är det att jag skulle haft måtten på jiggen iaf "gapbredd" osv. så att man inte behöver "skruva i onödan" för att öppna, mäta, skruva igen, sticka till trähandlare el.dylikt, handla teak, hem, såga upp, öppna lock osv..... M40 bygger ju på M70 fråga mig inte hur, det är samma verktyg till båda motorer 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
Paap Reeder |
Hej! Mina klackar är 42,0 mm. Det är inte svårare än att du kan göra den "live" medans kammarna ligger blottade. Träbiten jag hade var 195 x 120 samt 20 mm tjock teak (eller var det ek? Skall vara det hårdaste träslaget dom har på byggfirman). Du bör ha en fintandad såg, ett bra vinkeljärn, en skarp blyertspenna samt en medelgrov plan rasp. Hålet gör du först 41 m m samt linar upp litet streck på kanten så att du med raspen kan putsa av så det passar tight mot klacken. Viktigt är som sagt att vinkeln klackspår - anligget blir 90 grader. (Ser att min håljigg har måttern 11,5 samt 8,5) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
....... jiggläpparna (fackuttryck vid vedbodstrimning) bör du göra 25 mm längre intill 35 mm från axeln så att ytan mot klacken liksom sticker ner. Axeln och packningytan ligger ju nästan i plan varvid ytan som klacken tar spjärn mot jiggen blir bara halv klackens höjd varvid det kan bli litet svjigt. Är jiggläpparna längre kan du utnyttja hela klackens yta. MVH /// Paap R |
|
man tackar för intressant och lärorik beskrivning, dina inlägg med experiment osv är helt outstanding :) underhållande, informativt och relativt lättläst, fortsätt i den stilen ska lyfta på toppkåpan och byta remmen till helgen som kommer ska bara svarva till en svänghjulsjigg och skaffa en fin hård träbit typ ek eller teak 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.