|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en 523iA touring 98 och har problem! när jag kör i auto läge (22 graders) på klimatorn så tycker jag att det kommer lite varmluft på rutorna, mycket varmluft på fötterna, och kallluft i utsläppen på instrumentbrädan! Ska det vara så? eller är det nått galet och vad kan det vara? 2. jag har 2 små röda lampor mellan lysknapparna i taket, vad är dessa? Tack på förhand | |
|
1. Det är väl för att man inte ska bli trött när man kör kalluft i ansiktet och varmt vid fötterna 2. Kan det vara belysning av mittkonsolen BMWCS Nr: 4798 |
|
|
Jag har samma fenomen men om jag höjer tempen till 27- 28 grader slutar det att blåsa varmluft vid fötterna och vindrutan sedan tycker jag att det blir lite varmare på förarsidan. Jag undrar också om det skall funka på detta viset. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
stefannorr |
Ray_Ban> Har du vridiit hjulet i mittkonsolen på läge rött,anars kan de nog komma kalluft. Finns väl 3 lägen 2 röda o en blå om ja minns rätt. |
|
God kveld! Nr. 2 først: De to røde lysene du omtaler er sikkert de som alltid lyser ned for å gi lys til midtkonsollen uten å virke sjenerende. Derfor røde og relativt svake. Nr. 1: Har samme problem med min E39 -96. Der virker det som om varmereguleringen lever sitt eget liv. Her i vinter måtte jeg skru på AC'en for ikke å smelte da vifta kontinuerlig pumpet ut varmluft ved automatisk funksjon. Samme symptomer som dere: Varmluft kun ned på beina og litt opp, eller varmluft opp på ruta. Og det er full varme hele tiden. Nytter ikke å skru ned temp.settingen. Har jo selvfølgelig friskluftsdysene i midten justert på kald lust uten at det ser ut til å virke inn på resten av klimaautomatikken. Ganske frusterende problem, særlig da det kommer og går. Og selvsagt er det ikke der når jeg har den hos forhandleren for å la de se på problemet. De sier de ikke har hørt om slikt på andre BMW'er. Håper andre kan gi tips eller støtte. |
|
|
Många missar att man kan reglera tempen separat i luftutsläppen i panelen med ratten i mitten (rött-blått osv). Då får man exakt de symptom som beskrivs. FP |
|
| Vet at man justerer temperaturen på luftspjeldene som blåser horisontalt ut fra dashbordet ved å bruke det lille spjell-rattet i helt i midten mellom de to midtre spjeldene. Allikevel blåser klimaautomatikken glovarm luft ned på beina eller opp på frontruta. | |
|
Om man ställer in t.ex 20° på klimatorn så innebär detta inte att luften som sprutar ut har denna temp, den kan vara mycket varmare (eller kallare) till att börja med. Det är först när klimatorn arbetat en tid som temperaturen jämnar ut sig. Den inställda tempen är den som kommer att gälla inne i kupén när klimatorn jobbat ett tag. Luftutsläppen i panelen har en blandningsmöjlighet (ratten med röd/blå markering) som lite förenklat blandar ytterluft och konditionerad (kyld/värmd) luft i utsläppen. Beroende på inställd temp, yttertemp osv så kan det bli alla kombinationer tempmässigt mellan luften i panelens utsläpp och luften till rutan och fötterna. FP |
|
| Men klimaanlegget skal ikke fortsette å pumpe ut varmluft etter at innstilt temperatur er oppnådd i kupèen. Som sagt: Måtte jo istedet skru på A/C'en midt på kaldeste vinteren. Skal ikke så mye varmluft til i en moderne bil for å oppnå en innstil temperatur på 17 grader, så det må jo være noe galt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.