AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
467

Fara för toplockspackn, dragit?

Hmm, har en kass termostatshus packning! eller kass o kass, men den läcker... och denh ade läckt nu under en vecka bort ca 3l vätska! Så jag körde idag och upptäckte efter ca 1-2 min att Mätaren stod på rött och lampan lös, bara stänga av motorn, lät den vila i ca 15 min och fyllde på med vatten, då kokade vattnet i kylaren!
Risk att nåt har gått sönder eller tagit stryk?
Och vad börman kolla upp efter en sån "incident"? en sak är klart att packningen ska bytas på måndag morgon!
Blir en vända till garaget och knacka till en ny packning!
Men är orolig att nåt har tagit stryk, värsta vore väl topplockspackningen! Men bilen gick fint efter jag fyllde på med vatten!
Men men... in case! har ingen lust att sprida stålar över bmws reservdels disk!
/ M
enda du kan göra är att ha koll på tempmätaren och vätskenivån i expansionskärlet, dock kan det juh gå efter lite vatten efter den kokade, men du märker rätt snabbt om det går efter ovanligt mkt.

kolla även oljan/stickan efter grå/vitt klegg....

annars är det bara hålla tummarna.

/mvh jocke

joo, tänkte kolla oljan imorgon bitti! vill absolut inte ha in glykol i motoroljan... för då är björnbusarna i min penga binge! =(
Tack för svaret, kanske får lite sömn inatt trots allt! =D
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Sprucken topp behöver inte innebära att kylarvätskan går in till oljesystemet. Kan bli tvärtom oxå. Beror på var sprickan sitter. För mig gick den tvärtom. Olja till kylarsystemet... Det i sin tur innebar ett sjukt övertryck i kylarsystemet som tryckte ut kylarvätskan. Fick i allfall plana toppen (illa). Men det går lite roligare nu i a f. Hade så tur att det gick på motorgarantin :o)
Hmm, försökte starta bilen idag, inte ett suck! Hör inte att soppa pumpen drar igång! Så tänkte börja felsöka där!
Det konstiga är att den gick fint som fan igår efter jag fyllt på med vatten! Men startar inte alls idag!
Vart sitter soppa pumpen i dessa bilar?
Mvh / M
Problemet åtgärdat! =) bara att dunka på tanken... nästan löjligt enkel åtgärd... Men krävdes en hel del felsökning innan man provade med dunka fan ur bilen tekniken! =P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.