AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
821

Ventilerna tickar!

C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
tjenis, har ett litet problem, ventilerna tickar när motorn är kall men det brukar försvinna efter ett par minuter på tomgång. vad kan man göra åt det?

mvh Calle
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Prova o byt motor olja är ett tips att börja med.

Nord
ju
5
juvelen
M535i-86
Jag antar att du skött servicen som du ska...!
Det kan vara en eller flera hydrualiska ventillyftare som spökar. Det beror lite på hur det tickar o hur länge.
I början när du startar bilen så är det dock inte onormalt att det tickar, detta beror på att lyftarna inte får det oljetryck som krävs precis vid motorstart, men om du varvar upp motorn lite så ska ljudet försvinna för då får lyftarna upp oljetrycket o fungerar då "tyst". Om det ändå fortsätter så är det nog en eller flera lyftare som bör bytas.
/Petri

C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
jodå, servicen är skött som den ska och det brukar försvinna om man varvar motorn lite, bara undrade om något var helt galet men då är det nog inte så. tack för hjälpen!

/Calle
C.Carlsson:Varva INTE motorn för att få bort ticket,bättre o antingen stå ut med oljudet tills de försvinner självmant eller bäst att byta olja till en mer lättflytande variant:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
okej, är ju dags för service nu och jag har skaffat en annan olja, shell helix eller nåt hette den tror jag. Får se om det funkar bättre då!
Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.