AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.025

Hopplös tomgång!

Hej igen!
Nu fortsätter strulet med min tomgång. Nu händer följande. När jag startat bilen går den direkt upp till 1500 rpm. Ibland svajar den lite och i övrigt så står den still. Efter en liten stund så stiger tomgången till 3000 rpm. Där håller den sig sedan oavsett om jag kör eller står still. Det har hänt någon gång att den under färd gått ner till 1500 rpm som vid start.
Är det någon som varit med om samma sak? Vad kan det vara som spökar i bilen. Har hört allt från lambda och tomgångsmotor till insugsbälgen. Finns det någon som kan hjälpa till med en felsökning här över nätet? Det blir ju ruskigt dyrt om man skall till att byta allt.
MVH Ingo
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Lagade i dag en 520 (M20B20), som hade dina problem. Efter att bytt tomgångsmotor, gjort rent alla kontakter, och provat en ny luftmängdmätare.. Så hittade jag felet :)

Under spjällhuset sitter en spjäll-lägesgivare, den var trasig. Vet inte om det sitter en sådan på M50, men borde göra det.

Om den är trasig så tror bilen att du håller ner gaspedalen lite hela tiden och skickar på mer bränsle. Alltså får man onormalt hög tomgång.

Bilen gick normalt förutom tomgången.

Tomgångsmotorn brukar kunna testas genom att ta bort el-kontakten, då brukar dom flesta bilar (med hel motor) gå lite oroligt på tomgång.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
svintoleffe
Ett gott råd som jag kan ge är nog att tomgånsmotorn kasnke är paj, prova att smörja upp den, så den snurrar lätt.

Kan ju även vaar vakumläcka eller dyligt.

Bmw-Power

MVH Leffe
Xtreme M-Touring
Prova med "Bosse bildoktor"s tips, spraya startgas på alla slangar kring insuget, kan ju vara hål i någon utav gummislangarna eller bälgen.. då kommer tomgången att gå upp ännu mer då startgasen tar sig in i motorn och förbränns. Prova, det är ju ett billigt test ;o)

"Bättre en fimp i krattan, än kramp i fi...."
Tack för era svar. Skall skyndsamt testa det ni föreslagit. En liten fråga dock. Var sitter och hur ser en spjäll-lägesgivare ut?
Än en gång ett stort tack till er alla.
Jag hör av mig hur det går
Ingo
Tjena!
Jag har nu äntligen kommit åt tomgångsmotorn. Lossade på kontakten och startade motorn. Då gick tomgången ner och svajade mellan 900 och 1100 rpm. Då kan det väl inte vara fel i tomgångsmotorn i alla fall, eller?

Efter rengöring och tillbakasättande av kontakten betedde sig tomgången som tidigare. Fick höra av en merscedesmek att det kunde vara trottelsensorn. Undrar om det är samma sak på bmwspråk som spjällägesgivare/kontakt? Jag menar i alla fall den svarta saken som sitter efter kontakten vid spjället.

Tacksam för alla svar ni orkar ge mig.

MVH Ingo
zansibal
Ja, det är samma. Det är med rätt stor säkerhet att den är den som spökar (Haynes-boken påstår det iaf)

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Spjäll-lägesgivaren sitter mitt under spjällhuset (en svart platt fyrkant typ). Spjällhuset är den delen som sitter på insuget där gummibälgen sitter på. Om du fattar vad jag menar.

Den behöver inte vara trasig, kan också vara så att den släppt och blivit feljusterad.

När man öpnnar gasen typ 2mm ska det klicka till i spjälllägesgivaren, ha motorn avstängd så hör du klicket tydligt.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Hej alla!
Jag åkte till Inges Bil i Alingsås och gjorde en felsökning. Den visade att gasspjällspotentiometern var kass. Sa att jag byter den själv.

Därefter åkte jag till BMW i göteborg och inhandlade en gasspjällspotentiometer. Bytte den gamla på fem minuter. Därefter så startade jag bilen och inget hade hänt. Blev jäkligt frustrerad och ringde upp Inges Bil. Där sa de att man behöver nollställa felkoderna i datorn. Jag åkte dit och felkoderna nollställdes. Och nu går bilen perfekt.

Jag vill tacka alla som besvarat mitt inlägg. Utan er hjälp hade jag inte klarat det.

Med ödmjukaste hälsningar
Ingo
Pa
124
Pakko
530D -06

318ST: "När man öpnnar gasen typ 2mm ska det klicka till i spjälllägesgivaren, ha motorn avstängd så hör du klicket tydligt."

på min 325i -92 så kommer klickandet (2 små klick) efter ca 2cm... Och min bil går dåligt vid svagt gaspådrag... kan spjällägesgivaren behöva ställas om på något vis? Eller ska ja testa att köpa en ny?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.