AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.199

Är automatlåda nåt att ha?

Sida 2 av 2
bmwdr
Spelar ingen roll vad det är för bil!! Det är skönt med automat i vilket fall.. Och det ska ju både vara bekvämt och rolig.. Det är det med sportläget i eller om man växlar manuellt...

Vill ha automatare i alla mina igentligen...

Vinden i nacken en skön sommardag ;)
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Gammal tråd, jag vet... men jag var bara tvungen att säga mitt eftersom jag nu har anledning att göra det. Tidigare har jag ansett att automat = gubbigt. Jag har iofs bara kört två automatväxlade bilar förut. En Chevrolet Blazer (kanske inte gubbig, men väl redneck-seg) och en Mazda 929. Den sistnämnda var oerhört tråkig. Kickdown var skoj i ca 5-10 minuter sedan tröttnade man.

Idag lämnade jag in min bil för reparation och fick en lånebil, en 328iA (E46). Den var väldigt rolig att köra. Bekvämt som tusan, nästan så att man blir lat på kuppen.

Sportläget är guld värt och nog kan man varva ur om man så önskar. Jag tror dock att jag föredrar en mer "aktiv" körstil med manuell växellåda men just nu känns automaten sanslöst rolig. Nyhetens behag antar jag...

Efter denna upplevelse är jag inte alls främmande för en automat vid nästa bilbyte. Dock skall det isåfall vara en mer motorstark bil, tex en 540iA. Sportläge är ett måste och gör livet f*n så mycket roligare med automatväxlad låda. Kickdowns är skoj som bara den.

Mitt betyg för 328iA är högt. Och detta trots att jag fegkört då bilen endast är till låns. Nog börjar man leka med tanken att byta till en 540iA snarare än jag hade tänkt. :)

///M som i M52TUB25!
Har haft automat och manuella bilar, kan inte generellt säga att det ena är bättre än det andra. Det beror helt på vilken bil man har och var/hur man kör. I stan så vill man automat och på landsväg och vid aktiv körning vill man ha manuell.

Men vissa bilar passar inte med automat, just nu äger jag en M5 E34 och en 316 E36 och ingen av de bilarna kan jag tänka mig med automat (till M5 så finns det som tur är inte ens som tillval). M5 har all keaft på toppen och är död på låga varv så den kräver en aktiv förare för att det ska flytta på sig. 316 är på tok för svag att ha automat i, den orkar knappt flytta på sig som det är.

Det man kan säga är att en bil med automat kräver brabotten drag och rejält med vrid tex en stor V8 eller en turbodiesel.

Tror inte att jag hade varit så pigg på en 325 med automatlåda men sitter man i köer så kan det vara skönt, tyvärr så drar en bil med automat alltid mer än motsvarande manuell.
parolof
I USA kallar dom väl alla bilar med manuell låda för sportbilar;-)
bmwdr
Om man tex ska glida som jag gör med cabben så är det perfekt med automat.. en skön sommardag glida inne i stan och nere vid stranden.. ;)

Mvh Daniel
Gasfot
Inget nytt under solen om man säger så! Det har mer eller mindre alltid varit så att dom som har automat är helsålda och kan inte tänka sig något annat.

Man kan se på det från flera håll om vi håller oss till steptronoic alt manuell:

Stadstrafik, mycket köer = Automat
Aktiv körning på kurviga favoritvägen eller bana = Manuell
Mycket landsväg = Spelar ingen roll

Utöver ovanstående så ligger det mycket i det personligt tycket och naturligtvis motorstyrkan. Har man åkt t.ex. V8 med automat så undrar man säkert varför manuella lådor existerar för, men så var det ju det där med favoritvägen och banan som ställde till det....

Ingen lätt nöt att knäcka!

Lägger man där till möjligheterna att reparera grejjorna då bilen blivit några år så är kopplingen betydligt enklare och billigare att byta mot att byta "band" i en automat. Inte utan anledning att äldre bilar med automat är mindre eftertraktade när man ska byta in dom på bilfirman.
bmwdr
Så sant så... Stämmer med det du säger..

Jag har både manuella bilar och automat! Men när det gäller stan är det automat som gäller samma när det är att "glida" men poå bana osv så kan ju manuell vara bra.. men går lika bra med automat om man inte ska tävla och köra på hundradelar..
Automat kan vara ypperligt. I en glidarbil. 540, 750, 850, cabbar m.m. Men i en liten sportig 3-serie? Nej. Det hör inte ihop med bilens karaktär. 90% av tiden är automat att föredra, men de andra 10% motiverar valet av manuell - i den biltypen. I en 540i ser jag automat som ett krav, i en E36 är det tvärtom.

Sen skall tilläggas att en 320i är lite för motorsvag för automat. Bilen kommer inte bli särskilt kvick.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
min e30 325a är automat.....gillar det som fan.....skönt är det verkligen..kommer nog aldrig vilja ha en bil med manuell låda

En 325:a har jag till att köra aktivt med, hade jag velat "glida" hade jag valt en 5-, 7-serie eller en cab. E36 klassar inte jag som en GT-vagn. Men ni gör som ni vill ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Buspelle
En BMW ska självklart växlas manuellt, möjligen undantaget 7-serien. Det är ju en del av njutningen att känna den mekaniska perfektionen när växlarna klickar i. Dessutom är det ett faktum att man aldrig - och automatåkarna får säga vad de vill - kan ha samma kontroll över bilåkandet med automatlåda. Å andra sidan kan det naturligtvis vara marginellt bekvämare att åka automat, så det torde i slutändan vara en prioriteringsfråga för var och en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.