|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare, tittade på en 320 E36 idag, går i bytartankar, men det fanns ett litet problem, nämligen växellådan. Den var automat, och nu undrar jag ju om det är nåt att hänga i julgranen? Hur varvvillig är den? Några vanliga fel? tackar på förhand! | |
TobbeBMW |
En polare till mej har en E36 automat, han är helnöjd, vill aldrig mera ha manuell säger han. Och han gillar att köra fort o varva ur så det är säkert inga problem, finns ju sportläge :-) Sköter du den riktigt så lär den inte vara några problem heller. Personligen så tycker jag att automat är för "Gubbigt" sen är ju växelförare så utroligt ful på en automat ;-) |
| Jag har haft en E36 320 med Automat. GULD! Kanonskön. Rekommenderas. | |
|
Kan varmt rekommendera en automat. |
|
|
word ____________ I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
aldrig mer manuell om man en gång haft automat! Tjejens bil är manuell och man sitter och irriterar sig på att man måste växla hela tiden, utom på landsväg då där det inte spelar så stor roll. min 325:a är hur pigg och rolig som helst om man lägger i sportläget. Automat är bekvämt |
|
| Har precis köpt en 320 Ci 04 med automat. Inte provkört den än dock. Hoppas jag inte bli besviken. | |
|
Automat är ju inget för drifting freaks iaf! men skönt är det ,helt klart! Fast jag håller mig till en manuell petare |
|
D-diddy |
ja automat är faktiskt riktigt skönt. det ska vara en riktigt sportig bil (läs M-bil) för att jag ska "välja" manuell nästa gång. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Observera att de som förespråkar automat har en själv,alltså kanske lite färgade i sin åsikter:-).Jag förespråkar manuel om du e någorlunda ung,dvs under 75:-).En manuel växellåda är oftast billigare att byta/laga än en automat dito... Om du inte gillar att växla ofta så köp en manuel bil med en stor V8,tex 540 eller M5,då kan du fisa i 6:an från 60 o uppåt:-).Men automat på en 320??Näääää aldrig,dessutom e den mer svårsåld när den tiden kommer... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
...oh dom som röstar på miljöpartiet förespråkar miljöpartiet, vart vill du komma Dawwe? ;-) Var själv väldigt "emot" automatlåda innan jag köpte min, och skulle jag byta bil nu, så skulle jag nog välja en automat framför en manuell, blott mina 21 år så må jag vara gammalmodig! ;-) Min bil: Länk |
|
|
självklart ska man ha automat! en gång automat alltid automat så e de bara! finns ju inget jobbigare än att sitta och dra o slita i den förbannade spaken och sitta och trycka på kopplingen... hur kan någon tycka de e roligt?? |
|
|
jag har alltid haft en manuell bil. jag provade min kompis bil en 325a automat så blev jag såld. jag sålde min 320i cabbe och köpte mig en 328i cabbe AUTOMAT, ohhhhhhh vad könt det är med automat. slipper ha foten på kopplingen hela tiden och höger handen på växelspaken, det är bara att jobba med höger foten och låta automatlådan sköta växlingen. De e speciellt skönt när man väl hamnar i biltrafiken. sen så är det en smaksak kör en automat växlad bil och gämför själv, sen se vad som passar just dig bäst. de e smaksak. bjohari |
|
bmwdr |
Självklart Automatare!!! Manuell = Gammalmodig, Automat = lyx.. Hur modernt är det att hålla på att växla förhand?! Hmm finns manuella att köpa fortfarande?! har hållit på att sälja bilar ganska så många år nu och har märkt att många som vill köpa bil idag vill ha automat! Inte så konstigt, allt ska vara bekvämt osv nu för tiden och det är ju lyx över det oxå.. Desutom så tål den växellådan mer än manuella, ca 30hk mer enligt pappren och så går dom fortare om man gemför tex 325i cabrio 94 mot en likadan fast automat.. Femmans växel går i vid ca 235km/h Och ja det kommer att vara lättare att sälja bilen sen när du vi.ll bli av med den.. Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
|
De två vanligaste frågorna när jag skulle sälja min 523:a var om den hade skinnklädsel och om det var automatlåda. 80% av de intresserade ville ha automat och avböjde köp på grund av avsaknaden. Min nya bil har både automat och skinn. Skinn kan jag vara utan i nästa bil. Däremot vill jag absolut inte avvara automatlåda. Ett självklart måste på stora motorstarka bilar. |
|
|
Jag har alltid haft fobi emot automatlådor. Har tyckt att de tar bort KÄNSLAN i bilkörningen. Men till min senaste bil så köpte jag automatlåda ändå -anledningen var att jag ville försöka påtvinga mig en lugnare, mindre aktiv, körstil och därmed slippa fler incidenter med polismakten... Såhär när jag kört automatare i fem månader så är jag mycket nöjd. Framför allt är det bekvämt i storstadstrafiken. På landsvägen brukar jag dock ofta lägga i det manuella steptronic-läget eftersom jag då har lite högre krav på att få vara herre över bilen och själv bestämma när det ska växlas... Det går bra det också, fast visst förlorar man en hel del av känslan som man får med en manuell låda -att ha fullständig kontroll över bilen. Men så länge som man vardagskör, så är automatlådan riktigt skön. P.S. Min teori om att med hjälp av automatlådan köra lugnare och slippa polisen fungerade inte... :-( --- Mvh Erik --- www.bytbil.com www.jirhall.com |
|
| Jag uppelver det som att kontroll finns över växlingarna även med automat. Efter ett tag lär sig både bil och förare när nästa växel läggs i, hur mycket gas som krävs för nedväxling och så vidare. | |
|
köpte själv en 325 ia kanon går skit fint rekomenderas |
|
|
Dawwe,är inte många som uppskattar bilkörning längre;) aut nej tack.observera att jag har en MB med aut där funkar det, men en bmw ska spakas.Sen är det en till sak sök på prob med aut vs man så har du ett till argument som inte går att blunda för. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
bjoerck: håller med dig fullständigt! |
|
|
Om du tittar på mina bilar så ser du att en av de är manuellt växlad och en är automat... vilken är bäst... jag tycker att det beror på vilken bil det är och vad du hade tänkt att använda bilen till... På en 3-serie bil måste man ha en manuell växellåda om du frågar mig... men på en Landsvägskryssare som 7-serie så är automat ett absolut måste... Tänk på att en automat växlad bil upplevs inte lika snabb som en manuell dito... den sugande känslan i magen försvinner en smula tycker jag.... Men ur komfort synpunkt är den underbar... Mina föräldrar letar ju bil och vi var och provkörde en 523iA med steptronic-låda och även om den var superskön att köra så upplevdes den ngt slö... så ska man ha automat så är det bra med lite hästar.... Ingen här kan tala om för dig om huruvida Automat är bättre än Manuell eller inte... utan det är bara du själv som kan fatta det beslutet för det är du som ska trivas med bilen och inte vi andra... Frågorna du bör ställa dig själv är: 1. Hurdan kör stil har du? 2. Hur hade du tänkt att använda bilen? Långfärdsvagn eller bus bil? 3. Var kör du mest osv. sen kan det vara bra att ha i åtanke att vissa av BMWs aut. lådor får problem med plastkulorna... och det är dyrt att laga... kolla under Gör-Det-Själv och mektips här på autopower så ser du om din modell är drabbad och du har den där 5ph30 eller vad den lådan nu heter så kanske du ska kolla upp om de kulorna är bytta... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.