|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag åkte igår, fredag, från köping där jag bor till leksand på besök, när jag åkt ca 15 mil så börjar bilen låta skumt, till saken hör att jag kört ganska fort, runt 200-220km/h ett litet tag. Bilen puffar och spikar när man gasar... Om ni tänker er en VR6a med 3" avgas eller liknande, så låter bilen när man gasar på... på tomgång så låter den som den går på 5 cylindrar bara (eller kanske 4??).. har fått förslag att det kanske är en vipparm som är av eller att tändningen gått åt skogen... vad tror ni om saken? ioma jag är 18 mil hemifrån har jag ingen större lust att chansa och åka hem, så att sälja bilen "som den står" vore ju ett rätt skönt alternativ.. (nån i leksands-trakten som är sugen?? :] ) jag vet inte hur mer jag ska förklara problemet... vi provade rycka ur tändkabeln till 2ans cylinder (framifrån sett), då vart det typ ingen skillnad i gången.. så vi prova byta tändstiftet där, men ingen skillnad... och det kommer gnista ur stiftet... kan det vara kamremmen som hoppat en kugg eller så? eller hål i en kolv? jag vet faktiskt inte, jag bara undrar hur f*n jag ska kunna ta mig till och från jobbet i veckan som kommer och hur det här ska lösa sig :[ har fått bud på 5000:- på bilen som den står... hade tänkt sälja den för 15-20 annars (om den vore i fungerande skick).... vad tycker ni jag ska göra? jag vet inte nå, jag känner mig bara allmänt nere och undrar hur det här ska sluta :( tack på förhand! /mvh Robin // robin --- sliipy \\ "If everything is under control, you're not going fast enough" | |
|
lyft på toppen och kolla läget ,, tar inte så lång stund,, kan ju vara värt det,, |
|
Rico80 |
bara ta bort ventil kåpan så ser du ganska så snart om det e en vipparm som gått.. är det en vippa på insugssdian kan du köra hem om du kör lungto ser till att alla bitar från vipparmen är borta så inget ramlar ner i nån oljekanal. körde själv ca 20mil med trasg vipparm bilen blev väldigt trött o drog nå ruggigt med soppa! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Hade det problemet jag också. Låter ungefär likadant. Min ryckte i gången. Gick bara på 4-5 cylindrar. När jag ryckte ur en (kommer inte ihåg vilken) tändkabel gjordes ingen skillnad. Däremot fick jag ström i mig när jag ryckte ur en annan men det hör inte till hehe. Iallfall så hade min vipparm gått och den i sin tur hade flugit iväg och slått sönder BMW:s klena alutopp... Så det var topprenovering på gång där. Även så gjordes. Gick på en del men nu går den som ny igen. Om du har samma fel och inte vill punga ut med 15 lakan så tror jag du får sälja den för 5000 kr. Du går ändå back om du ska kosta på den och sen sälja den. |
|
|
Tja! Hade exakt dom symtomen på min 325:a. Som sagt lyft på ventilkåpan så ser du om det är nån som gått av. Skapligt simpelt att byta själv hemma och inte dyrare än en back pilsner. MVH Robert M3 E30, WORTH WAITING FOR! |
|
|
Trebor, kanske det, men oftast är det juh inte bara den som gick av som är sliten. så kambyte+vippor är nog vad jag rekommenderar. sätt gärna en trimkam då så du får lite mer klös ;) /mvh jocke |
|
|
Tjo! Nu har jag lossat ventilkåpan o gluttat lite... hittade följande: Länk Länk Länk hehe.. så det var 1 vipparm som gått av på mitten alltså... tog bort den, skruva tillbaks ventilkåpan och körde igång bilen för o se om det lät nå annorlunda... bilen knackar massvis.. och dessutom låter det som det är ett slags ekande ljud inifrån ventilkåpan... och så spikar den jävligt hårt också... tror ni det bara är o byta vipparmen eller kan det vara nåt mer som är skadat? kammen såg helt okej ut förresten... det var vippan på avgasdelen (tror jag.. om man står framifrån bilen så satt den på vänster sida, på samma sida som grenröret alltså) har ni några ideer? jag har beställt ny vippa nu iaf, hoppas den kommer innan helgen så man får se om bilen går igång som normalt efter det... tack för er tid! mvh Robin // robin --- sliipy \\ "If everything is under control, you're not going fast enough" |
|
|
När detta hände på min 525:a så hade även ventilen gått av, såg när jag skulle byta vipparm att ventilen satt ett par mm högre än resterande ventiler, den motorn slamrade och lät väldigt illa också. Kollade kamaxeln och den var nernött ca 2-3mm på just den nocken också. // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
Tja igen! På min så var det bara att byta vippan och sen köra, efter en ventiljustering. Min vippa hade gått av på andra cylindern på insugssidan. Tillverkade ett grymt specialverktyg för ändamålet. |
|
|
hmm, verktyg för vadå? jag har beställt en vipparm nu, ska försöka göra arbetet i helgen... tänkte försöka enligt guiden här på mektips, att byta utan att lätta toppen... har du några rekommendationer som kan underlätta arbetet och dra ner svordomarna en aning? :P (jag vet iofs inte om det är insug eller avgasvippa, men den sitter på samma sida som grenröret så jag antog att det var avgasvippan) tack /Robin // robin --- sliipy \\ "If everything is under control, you're not going fast enough" |
|
|
323an slutade med att byta hela motorn efter en vippad hade gått av. Hade mer en gärna laget upp en bil men jag har ingen sida ljust nu och länka i från. Vet en till som har råkat ut för samma sak på sin 320. Har man rikig otur så kan det gå rikigt illa. Mvh |
|
| Som sagt, vippan på min hade ju gått på insugssidan. Verktyget i fråga är en jätte lång glidhammare med en m6 bult längst ut som jag gängade in i vippaxeln vid oljekanals pluggen. Drog då ut axeln ut genom grillen efter bortplockat kamdrev, behöver alltså inte ta bort toppen. | |
|
Hej! *studsa in med ett leende på läpparna* :] Idag så har jag och en bekant bytt vipparmen... Följde guiden på "mektips".. enda som strula lite var att få ut vipparmsaxeln för min hade ingen gänga... men det löste sig.. vi fick bända ut den successivt... klockan 11oo lossa vi första skruven och vi blev klara runt 16oo... men då var vi iväg och käkade däremellan... och så fick vi åka och köpa ett bladmått, man kan väl säga att mellan 3-4 timmar tog det i effektiv arbetstid =) vi lossade först huven o sen följde vi mektips-guiden.. gick skitbra! så nu går bilen igen! kanonskönt är det! här är en bild på den gamla vippan! ;) Länk tack för alla era tips och råd! länge lever autopower.se! :P // robin --- sliipy \\ "If everything is under control, you're not going fast enough" |
|
|
Starkt jobbat PG....:) M3 E30, WORTH WAITING FOR! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.