|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
DanneR > köp en 300zx om du vill att folk ska bli impade, en 200sx om du vill ha bra prestanda för rimliga pengar och M3an om du inte tycker 250km/h är tillräckligt. /Erik |
|
|
DanneR: Vill du vara stor på gatan?? Man blir inte speciellt stor på gatan med några av bilarna du nämde. Bara ibland, men det räcker. M3:an är en körmaskin med BRUTAL kraft och stenhårda muskler type men även en superbil att åka långt i tycker jag faktiskt. Så här anser iaf jag om M3:an. Grymma köregenskaper Explosiv när man stampar Underbar att se på. ///M3 |
|
|
Resultat av UNIchipning på min M3 3.0:a Max BHP: 315/6500rpm Maw nm: 365/5000rpm. Helt okej tycker jag. Man fick ju ingen WOW upplevelse, men det går bättre på alla vis och jämnare. OCH, jag har lärt mig en sak: hk antalet är inte alls så viktig som vridet på en M3:a iaf. Hk märker man ju bara det sista om man trimmar lite. Vridet är ju hela tiden. Rekomenderar starkt Unichip på alla bilar med autronic istället för vanliga chip. ///M3 |
|
|
Vad kostade att Unichippa? |
|
|
Det kostade 5500:- inkl. bromsning då. Hos Jimmy, Xerius Racing i Hallsberg. Har hört priser uppåt 8000:- också. ///M3 |
|
| Okej tackar! Låter som ett grymt bra pris. | |
M3busen |
Hej M3_LOVER. Tog de även bort fartspärren på din M3? Jag snackade med Jimmy igår och han sa att de kunde ta bort spärren om man bad om det. Drar bilen mindre soppa nu? |
|
M3_LOVER; Det var ju ett väldigt bra resultat!! Man får gratulera! Du kan möjligtvis inte lägga ut (eller skicka) hela effekt/vrid-kurvan? Det skulle vara intressant att se, särskilt med tanke på att maxeffekt kom redan vid 6500 varv/minut. Vad är bytt på din bil? Har för mig att det var racekattar och sportsystem men var det nåt mer? Sist men inte minst, bänkade du bilen även FÖRE mappning? Skulle vara intressant att veta vad själva förbättringen blev. Jens |
|
|
M3busen: Nepp, det tog några lite tid att ta bort den så jag sket it. Det tog 12tim ändå tack vare en givare på bromsbänken och åskan. Man får ju inte medverka så jag satt o glodde i skogen från kl15-20. Det var kul. Vet ej om den drar mindre soppa. Ska kolla nästa gång jag tankar fullt. Jens: Jodå. Det får la duga. Jo, det skulle jag kunna göra. Måste fixa in det på datorn och greja bara. Vi mätte bara upp till 6500rpm p.g.a att effekten brukar ju dala ner de sista. Men det hade nog blivit mera effekt vid 7000rpm. Men ha sa sen efter åt att vi igentligen kunde flyttat varvstoppet lite och mappat högre och även sänkt bränslet lite. Men han ville ha bra marginaler, och jag med. Några hk är inte allt bara motorn går bra och mår bra. Open Air Kattersättare Ferrita system Det vanliga type, inga kammar eller kolfiberinsug..... Jo, vi bromsade den flera gånger. Ca 13hk gjorde det vid 6500rpm. Och 25nm vid 5500rpm. ///M3 |
|
M3busen |
Tack M3_LOVER för tipset!!! Nu fick jag något att suga på...Får väl ta med mig en "fika korg till skogen" Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
M3busen: Ja, gör det. Ta med en tv och 10 brudar när du ändå håller på för det var den segaste dagen på länge. Det ska vara klart runt 16-18 om allt går perfekt, så de blev lite extra väntan, men de gick jävligt fort hem sen:) ///M3 |
|
|
13 hk och 25 Nm är inte fy skam! Särskilt när du vet att motorstyrningen nu är optimerad för den konfiguration som du har med öppet luftfilter, kattersättare och sportavgas. Toppeffekten borde väl ligga kring 7000 rpm så den är antagligen något högre än 315 hk. Du har en väldigt potent 3.0:a m a o! Hur kommer det sig att man inte får vara med under mappningen? Det kan väl inte skada? Jag hade dött av nyfikenhet om jag inte fått vara med hela tiden. Om du har tid att scanna så vore det som sagt väldigt intressant att se kurvan! Hur känns bilen att köra annars? Går den märkbart jämnare och drar den bättre? På lägre varv, på högre varv? Jens |
|
|
Jo, tror också att effekten är lite högre vid 7000rpm, effekt kurvan går lite uppåt fortfarande. Men men, vi säger 315. Ja du, vad tror du jag var då, jag åkte omkring i hans fars volvo 240 4 växlad från 09 på dagen till 20.30 på kvällen. Det var inte kul. Det är Unichips Policy, dom vill väl inte ha massa konkurenter i onödan kan jag tro. Ska försöka fixa scanningen, har scannern i källarn just nu men de kommer. Nja, sen jag slängde dit kattersättaren så kan den stanna till lite på låga varv, och pluddrar lite. Det försvann LITE. P.g.a att en sugmotor behöver lite mottryck. Kompensationen kommer på toppen. Efter det så drar den åta bara faan hela vägen. Det märks speciellt när man drar fullt och växlar vid 170 eller nåt. Den bara fortsätter hur enkelt som helst. P.g.a vridet. Även vid 4:an runt 100 där så går den fruktansvärt bra. Så nu vet i tusan om en orginal 3.2:a piskar mig så lätt iaf. ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.