AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.216

Drar ur batteriet över ca två nätter?

Sida 2 av 3
Lånade en laddare till att börja med!

Nu har batteriet stått på laddning i över tolv timmar och bara sjunkit från 3 till knappt 2 på skalan är det normalt? Innan var det 5 och sjönk på ca en kvälls laddning till ca 3, sedan stängde jag av laddaren för natten då den låter som bara den och satte på den igen på morgonen. Då gick den upp till 5 för att sjunka till 3 efter en halvtimme. Så nu alltså från 3 till drygt 2 på tolv timmar?

Mvh Joakim
Det går inte att ge specifika siffror för laddströmmen, olika från fall till fall. Det går alltid upp en stund vid inkoppling efter lång paus eftersom batterispänningen sjunker ner till "normalvärdet" när laddaren kopplas från. Laddar du batteriet frikopplat från bilen, eller sitter kablarna kvar? Normalt behöver inget lossas vid laddning men du måste få klarlagt att du inte har nåt som drar tjuvström, som påpekats ovan. 12 timmar är inte tillräckligt lång tid, minst ett dygn utan avbrott, gärna mera. Strömmen skall gå ner till noll eller nära noll om allt är OK, om den inte gör det så har du antingen ett defekt batteri eller nånting i bilen som drar den ström som visas på slutet, om batteriet är inkopplat i bilen samtidigt.
Normal förbrukning i bilen med allt avstängt kan vara runt 20-40mA, något mera med eftermonterat larm. Om det ligger över 50-60mA så måste det kollas upp.

FP
Folke!

Jag har det losskopplat från bilen! Är det viktigt att det får ladda oavbrutet i ett dygn eller kan jag stänga av det under natten för att åter sätta på laddaren på morogonen, laddaren låter rejält och stör på natten.

Har laddat ca 17 timmar och totalt men i två omgångar och då har det sjunkit från 5.5 till 2,3 på skalan, är en 4 amp laddare.

Joakim
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
1. Ladda batteriet fullladdat, åk till en mack eller verkstad o kapacitet-mät batteriet!
2. Om ok, mät om du har "krypström" någonstans....som beskrivet tidigare. Bortse från ev. klocka, larm o sånt, går kanske att plocka säkring till detta?
3. Om inga fel funna, byt bil!
på 17 timmar borde strömmen iofs gå ner till nära noll. Vad är det för laddare, vilken skala osv? Om det är en 4A laddare kan den ju inte vissa 5,5, den kanske är defekt om den låter så himla mycket, normalt skall den vara ljudlös. En riktig spänningsreglerad laddare är en första förutsättning, annars bygger vi beslut och antaganden på fel grunder. Alternativt är batteriet defekt, en mer eller mindre kortsluten cell t.ex, då kommer laddströmmen aldrig att gå helt ner.

FP
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hade ett liknande problem med min 3.0 si på 70-talet. Jag höll på att bli tokig till slut. Lämnade in bilen till El-Ture i Visby, och det visade sig att belysningen i skuffen lyste fast bakluckan var stängd.Tänkte inte på att jag kunde krypa ner och stänga luckan efter mig för att kolla detta;-)
/Anders
verkar inte vilja gå ner under 2 på skalan!

skalan går från 0-6 och den surrar men inte mer.
Bilatlas 4 heter laddaren
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drar batteriet ur sig om det inte är inkopplat i bilen?
I såfall är det batteriet som är dåligt (intern kortslutning).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JohanB

Vet inte riktigt, det verkar som det absolut inte vill gå under 2 på skalan på laddaren men det har sjunkit från ca drygt 5, stod mellan 5 och 6 först. Men hur har det hänt bara så där? Kan det ha blivit när jag bytte stereon för det var då allt började. Jag hade inte kopplat ur batteriet då jag behövde se var det fanns ström. Efter monteringen så var batteriet slut trots att jag inte haft något på mer än lite innerbelysning ett tag.

Finns det någon risk att fortsätta ladda ett eventuellt slut batteri? Det får nämligen stå på när jag är på jobbet.
Skall tillägga att inget konstigt hände när jag bytte och jag använde originalkablar till stereon från bilen förutom direktspänningen som jag tog från en kabel som "bara fanns där" bakom stereon.
Vågar sätta en peng på att detta är en vanlig ostabiliserad garageladdare, bör inte lämnas inkopplad för länge. Förklarar även att det står 4A på laddaren men mätaren visade t.ex 6A, det står säkert lite junk som "aritmetisk ström" och liknande oftast på dylika laddare. Många av dessa brukar dessutom surra i amperemetern pga ofiltrerad utspänning och simpel konstruktion på mätaren, men den surrar bara svagt. Du skrev först "låter rejält", sen att den "surrar men inte mer"?
Fel i t.ex batterier kommer när dom kommer, tyvärr. Kanske slumpen om det råkade börja just som du mekade stereo. 5-6år är bra livslängd för ett startbatteri men de går att köra ner mycket fortare också.

FP
Den surrar mycket, det är sant! För mycket för att det inte skall gå obemärkt förbi när man sover. Det var mest karaktären av ljudet jag avsåg.

Verkar vara svårt att få laddaren att gå under två på mätaren, går i så fall otroligt långsamt, har laddat i perioder om tre dagar nu med uppehåll för nätterna.

Tror batteriet bara är ca ett år.
Känn på batteriet, det får endast bli lätt ljummet. Om du kör ut 2A konstant så bränner du också bort runt 25W i värme nånstans.

FP
Skall bara följa upp problemet med att säga att batteriet helt enkelt var ordentligt urladdat och efter en laddning med batteriladdare så var allt bra!

Joakim
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
ja tycker att du ska koppla lös batteriet o låna en batteri provare... den mäter hur mycket belastning batteriet tål.. den e bra för man kan få reda på rätt mycket.. har nämligen en sån i skolan.. :P

/// BMW E28 POWER!!!
Man får rätt bra info även med batteriet kvar i bilen, varje gång man startar. Genom att mäta spänningen över batteriet när man startar motorn (eller lyssna efter hur pigg startmotorn är) så får man bra kontroll över batteristatus. Många instrument har en "hold" knapp där man kan låsa mätvärdet och man kan sen avläsa spänningen när startmotorn drar sina 100-200A. Man kan lämpligen göra tre starter och ta medelvärdet på mätningarna.
Ett tips är att fixa en ciggplugg och ansluta voltmetern i cigguttaget så kan man göra mätningen utan medhjälpare.

FP
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
nja.. startmotorn drar inte lika mycket stöm som den...

/// BMW E28 POWER!!!
De flesta testare brukar ligga på 100-150A, svårt att hantera större strömmar med kablar, anslutningar, ev. brytare osv. Även om man kan fixa större belastning än detta så kommer 100-200A att visa om batteriet är OK, finns inte mycket anledning att dra på mera.
En testare som jag köpte för en tid sen på mitt jobb var specad till 100A, visade sig i verkligheten endast dra 70-80A och efter ett antal tester (med paus i mellan) så brann brytaren upp. Batteritestaren kostade iofs bara runt 800:- så det kanske inte var annat att vänta?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.