|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har några frågor om batteriproblem, har tittat på andra inlägg och undrar nu: Mitt batteri blir så pass dåligt på två nätter att bilen vanligen inte orkar starta. Var på BMW och fick uppmätt laddningen på startkabelpolen och jord till ca 13,4-13,7 volt om jag inte minns fel inte högre i alla fall med sedvanlig belastning som ljus på. Har inga mätinstrument själv. Batteriet mättes till 12,4 volt direkt på polerna därefter startade jag bilen en gång och stängde av den, nästa gång orkade den inte starta, vilket var direkt efter. Batteriet laddas upp vid körning så jag kan starta efter någon kvarts körning men det verkar aldrig bli helt bra eller så laddas det ur som jag sa. Det konstiga är att det inte varit ett problem tidigare utan hände första gången jag bytt stereo, gjorde bytet härom veckan och efter fem timmars skruvande med innerbelsyning på, kanske två av dessa timmar, så var batteriet slut, sedan dess händer detta med två dygns urladdningen. Kör korta sträckor, ca 4 mil åt gången, vanlig stereo inga slutsteg annat är inbyggt. Har använt originalkablar till inkopplingen och rev ur gamla cd-växlaren. Batteriet är ett original Tudor ca ett år gammalt. Bilen står inne på vintern i varmgarage. Mvh Joakim | |
|
Vill tillägga en fråga om Claes Ohlosn 90 amp laddare är ok för 495. art.nr. 32-6549, hur går det om jag köper ett batteri över 90 amp, blir det aldrig bra laddat då eller tar det bara längre tid? Om man sall köpa mätinstrument tångampere och multiinstr. var skall man köpa bra och inte för dyra som privat person? Mvh Joakim |
|
|
Laddaren är utmärkt, har en likadan, det tar bara lite längre tid om batteriet är stort. Sannolikt är det batteriet som är urladdat. 13,4-13,7 Volt blev uppmätt på tomgång antar jag? Borde väl ligga runt 14,2 Volt (vid ~2000 varv) egentligen. 12,4 Volt på batteriet låter också lite lågt, ska ligga på ~12,8 när det är fulladdat. Mvh |
|
|
Hej! Tack för svaret! Gör det en så stor skillnad med några tiondelar? Men varför drar batteriet ur på två dygn borde det inte hålla samma styrka som när jag kört ett tag? Ja, det var på tomgång men det verkade inte gå upp när jag gasade. BMW-killen, vilken inte verkade har hundrakoll enligt min uppfattning sa att hans utr indikerade att batteriet var OK. Kan det vara skadligt för batteriet att stå någon dag i nuvarande "skick" halv urdraget? |
|
|
Och varför laddas det inte upp, räcker inte fyra mils körning? Joakim |
|
|
Iofs får man olika värden beroende på var man mäter, nära generatorn borde du få något bättre värden. Batteriet tar bara skada om det blir djupurladdat, 4 mil låter "långt" men det behövs mer (kör)tid att ladda ett batteri. Ladda batteriet två/tre nätter efter varandra när du köpt laddaren. Du använde den vanliga kabelstammen när du bytte stereo? Har svårt att tänka mig att den skulle dra någon större ström när den är avslagen... När du var på BMW gjorde de en konduktansmätning på batteriet? Mvh |
|
Hello Nasty! |
Skulle nog tippa på att du har något strul med laddningen du borde ligga över 14V. Mvh/Henrik |
|
Börja med full uppladdning under 1-2 dygn. Fyra mils körning eller motsvarande tid är inte mycket alls i sammanhanget. Kolla så du inte har nåt som drar tjuvström, i annat fall är batteriet defekt om det fortfarande laddar ur sig. Större batteri är helt OK om du byter. Om du köper ett universalinstrument med tångfunktion så har du en mycket bra hjälpreda. Undvik bottenskrap, hos ELFA kan du hitta t.ex Appa eller Kyoritsu som är bra och inte allför dyra. Du får räkna från tusenlappen och uppåt. Tiondelarna är viktiga vid mätning av laddspänning, 13,7-13,8V är minimum mätt över batteripolerna med motorn strax över tomgång. FP |
|
|
Var inte allt för säkert att det är fel på laddning och sånt. Jag hade 12 volt när bilen var igång. Kollade alla sladdar efter tjuvström hittade inget. Bytte batteri, problemet var löst, hur förklarar någon det där med 12 volt. |
|
|
Tack för alla tips! Det jag tycker är konstigt med det hela är varför det laddar ur sig under natten men ger tillräckligt med ström för att starta när jag kört en bit. Borde inte det tyda på att det drar ström borde det itne annars hålla sig på samma nivå som när jag kört? Joakim |
|
|
Ingen konduktansmätning gjord vad jag vet! Vad är det? Skall nämna att jag rev ur lite gamla kablar från cd växlaren sedan har jag några kablar som blev över, verkar vara några skumma originalkablar som jag tejpade, troligen elantenn m.m. Det gick ingen ström i dem dock! De här kablarna var lösa tidigare också. Joakim |
|
|
När du kör en bit så laddar generatorn batteriet, men den lilla uppladdningen försvinner iom att du låter bilen stå, med Ctek-laddaren så får batteriet en chans att återhämta sig ordentligt. Mvh |
|
| Med konduktansmätning får man reda på hur fräscht batteriet är. | |
|
Förutom att laddningen verkar vara lite svag som nämnts ovan så kan du kolla om den drar tjuvström. Stäng av ALLT och mät strömmen från batteriet, det ska bara går en väldigt svag ström för att underhålla klockan mm (några mA). Även jag kan rekommendera CTEK-laddaren, jag har den större modellen som heter XS-3600 men de är i stort sett identiska och du sparar ett par hundra på attt välja den från Clas Ohlson. |
|
| Wath: Den större heter ju XS 7000. Clas Ohlson säljer XS 3600. | |
|
Konduktansmätning, ledningsförmågan? Låter som någon använt fel ord i sammanhanget. 12V och fungerande generator tyder på kortsluten cell i batteriet, annars skulle spänningen legat runt 14V under laddningen. FP |
|
| Kane> Inte riktigt, den som Clas Ohlson säljer heter Zafir 90 och har något lägre kapacitet jämfört med XS-3600 (3.3A mot 3.6A resp. 0.5A mot 0.8A i MC-läge) | |
|
Låter er få lite uppföljning. Har nu batteriet på laddning, mätaren skala går från 0-6 och när jag kopplade på det stod den på ca 5 och sjönk till ca 2,8 under kvällen. Stängde av laddaren på natten då den surrade ordentligt. Satte på den på morgonen då stod mätaren åter på ca 5 men sjönk under en halvtimme till ca 3. Nu står det på hemma. Är de värdena normala? Varför gick det upp under natten till 5 igen för att sjunka till 3 så snabbt? Mvh Joakim |
|
|
Du köpte inte Ctek alltså? Om du har ett batteri på säg 90A och laddaren ger 3A så behöver du ladda batteriet i ~30 timmar, tänk på det. Det gör inget att laddaren surrar. Varje gång du sätter på laddaren så tror den att det är ett "nytt" batteri du ansluter. Laddaren ska ligga på 0 när den är laddad. |
|
|
Kan det inte vara så att det är felkopplat??låter som det drar tjyvström någon stans. BMW e lag |
|
|
Ja det som du ska göra först är att kolla om det finns någonting som ligger på och drar ström hela tiden... hur?? ta bort plus polen från batteriet och koplat en strömmätare och på så sett ser du om det är någonting som drar batteriet!!! har du larm på bilen??? provat några gånger utan att koplat på larmet... min bil drar batteriet odentligt om man har larm på en längre period... M.V.H Mauricio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.