AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.298

vilken motorolja gör så att bilen drar mindre olja m5 e34

Sida 2 av 2
Min "drar" lite olika, men det beror på ett litet läckage vid oljetråget, tyvärr har jag varit så lat att jag inte orkat föra det och fixas. Ska göra det i sommar dock. När man inte har mek vana så ids man inte själv fixa.

Jag kör med Mobil1, vilket jag alltid gjort i alla mina bilar. Tycker man får en tyst och fin motor med 5W50 Mobil1.

Skulle inte ladda motorn med mineral eller delsyntet, eftersom det inte finns en motivering till detta, endast negativa då....

Johan B:

Jag har sett dina förklaringar på oljor, måste bara berömma dig för din kunskap! Kul med nån som verkligen kan, än "min mekaniker säger så".
Glömde, brukar fylla på 0,7l vid ca 150-200mil, men som sagt, detta p.g.a. olje läckage.

Min förra M5 (3,6l) drog inte en droppe. Ska återkomma när min bil är tät.

Saken var den att bilen var på service till BMW om olje läckaget + ett par andra detaljer förra sommaren, men helt tydligt fick de inte läckan fixad, efterom den ännu är konstant fuktig runt tråget. BMW service- inte alltid så lyckad...
besserwisser
Jag tror minsann att Marcus har köpt en sönderkörd gammal bil... Testa topplocksrenovering, eller en ny kanske.
besserwisser
Jag tror minsann att Marcus har köpt en sönderkörd gammal bil... Testa topplocksrenovering, eller en ny kanske.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bra inlägg. Och givande...

/Anders
Länk
topplockspackningarna kanske bör ge sig...... och du mak bmw byter inte till slx vid 10.000-15.000 utan dom byter FRÅN slx till performance.....
ma
118
mak
bmw 530ia
stämmer, jag sa fel ZeriouZ

JA JA JA JA FOLK SNACKAR SOM VANLIGT NÅT DOM INTE HAR EN ANNING OM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
skulle inte startat denna tråd lesen att jag gjorde de.
min har full sevice mm mm m5 -91

min bil hargenomgått en lättare renovering,sotningsats(toppackning),kylslang kamkedjestäckare,kamkedja,planslipning topplock.21.400:- på BIL & MOTORTEKNIK 148000mil 2002-10-04
Jag har även kollat avgasvärden i går alla värden 100%ok.......

jag kör väldigt hårt med min bil så jag märkte att jag har fyllt på olja två gånger sen04-02-22 15.000mil-15400mil sammanlagt 1l

Jag har pratat med stig på bmw gruop göteborg(möldalsvägen)som är otroligt duktig..-Han säger att alla m-bilar kan dra upp till1.5liter motorolja på 100mil!!Med tanke på att jag kör som jag gör så tyckte han att de var alledes natuligt(inget snack om saken).(ler)

mak
ma
118
mak
bmw 530ia
obs
gasar aldrig under 70grader

mak
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur skall du ha det? Tidigare i tråden drog den 1l/100 mil, nu 1 l/400 mil. En viss skillnad.....
ma
118
mak
bmw 530ia
ca 1l/100

mak
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Mak: det är ett normalt fenomen på M5 e 34 att oljeförbrukningen stiger dramatiskt vid hård körning, det har inget med varken olja eller slitagegrad på motorn att göra.

Ifall du är en aktiv förare så tycker jag inte att du behöver oroa dig nämnvärt för den oljeförbrukning du har, testa att byta till Castrol TWS vid nästa service så kanske du minskar oljeförbrukningen något, men jag tror inte på någon dramatisk minskning så länge du gasar glatt ;)

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Mak: det är ett normalt fenomen på M5 e 34 att oljeförbrukningen stiger dramatiskt vid hård körning, det har inget med varken olja eller slitagegrad på motorn att göra.

Ifall du är en aktiv förare så tycker jag inte att du behöver oroa dig nämnvärt för den oljeförbrukning du har, testa att byta till Castrol TWS vid nästa service så kanske du minskar oljeförbrukningen något, men jag tror inte på någon dramatisk minskning så länge du gasar glatt ;)

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
dunstan
Både M bilar och Alpinor kan dra så mycket som 1l per 100mil utan att det är några som helst fel på bilen. Normalt att man får fylla på ett par gånger mellan oljebyten på en sådan bil. Detta brukar man nästan aldrig behöva göra på en mer "normal" BMW.

Tendensen verkar vara större på M/Alpina 6or än V8.

Och hur man rastar bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.