AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

325i -93 går bara på 5 cylindrar, vad kan vara fel?

ru
18
ruben
325i-93
undrar om nån haft liknande problem som jag har på 325i-93, bilen går bara på fem cylindrar på tomgång och låga varv, först vid ca 4ooo varv går den på alla (sjätte cylindern som krånglar), har kollat spolen, tändstiftet, spridarn, mätt komprission helt ok, och haft i den pluggad i fel söknings datorn, men nåt fel har jag inte kommit på, börjar bli utan ide´er, enligt metarn har den gått 17200mil.
TobbeBMW
får samma fel som du OM jag kör med så kallade super 4 stift, med vanliga stift så funkar den perfekt.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Samma problem hade jag på min förra 320-E36. Jag kan nästan garantera dig att det är en av dina tändspolare som är slut. En ny tändspolare kostar ca 800:- på BMW. Eftersom det är 6 tändspolare då blir det lite svårt och gissa sig fram till vilken som är trasig. på BMW gör de en felsökning och mäter dessa tändspolare och på så sätt kan man se vilken av tändspolarna som är trasig. Felsökning + tändspolare tror jag går på 1200:-

Lycka till
ru
18
ruben
325i-93
nästan alla jag frågat har också sagt att det är en spole som e slut, men när jag skiftar om två spolar är det ändå samma cylinder som inte går.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ruben//

Hur kan du veta att du skiftar med rätt tändspolare? Det kanske är fler än en tändspolare som är trasig dessutom. Det bästa är att du åker till BMW och låter de mäta det åt dig.
TobbeBMW
Prova att linda eltejp runt tändspolarna (allihopa) alternativt så trycker du i lite silikonfett i dom, finns det några små sprickor eller dylikt som går att gnistan hoppas för tidigt så tätas dom till då.
Ibland kan du se om det finns en spricka, då det blir brunaktigt på själva spolen.

Kanske lite "Bosse Bildoktorn" lösning men ändå :-)
ru
18
ruben
325i-93
Första gången jag märkte nåt var fel kollade jag naturligtvis tändstiftena, då var sjätte cylinderns tändstift vått. betyder att de är den spolen som skulle vara trasig, för att kolla den skiftade jag om sjätte o femte cylinderns spolar, ändå var det sjätte cylindern som var död på låga varv, men som sagt, på högre varv går den på alla 6.
Mystiskt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.