|
|
|
|---|---|
|
Jag har många gånger hört talas om att folk klagat på att plastkulorna i automatlådan blir slitna och behöver bytas.... vilket ska vara ganska omständigt att byta.... men vilka är symptomen... om man ska testköra en automatväxlad BMW hur kan man kolla att plastkulorna inte är slitna? Vilka modeller är det som är drabbade? under mektips står det att det gäller lådan 5hp30, är det enbart den lådan eller är det fler lådor som är drabbade? vilka bilar är det som har de drabbade lådorna? Tacksam för svar! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! | |
|
Saxar direkt från mektipset (Länk Symptom: När detta händer är det svårt att komma iväg på ettan. Motorn varvar och lådan slirar innan tvåan går i. I neutral vill bilen gå bakåt. Det kan även vara svårt att få i backväxeln, lådan slirar innan backen går i, ofta hårt. Det är ofta svårt att backa uppför i stark lutning, automatlådan slirar och högt varvtal krävs för att komma någonstans. Vi har även märkt att symptomet framträder om fräsch olja påfyllts i lådan. Om byte av plastkulor inte sker när dessa symptom uppstår, är det bara en tidsfråga innan ventilhuset sprängs och en utbyteslåda är det enda ekonomiskt försvarbara alternativet. Berörda modeller med 5HP30 från ZF: 540iA E34 1993 - 1995 740iA/740iaL E32 1992 - 1994 840ciA E31 1992 - 1996 850ciA E31 1994 - 1998 740iA /740iaL E38 1994 - 1997 750iAL E38 1994 - 2002 Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Korrekt länk: Länk Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Tackar så mycket för hjälpen! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Enligt en aut-låde expert jag har varit i kontakt med kan plastkuleproblemet också drabba 5hp-18 men detta är mycket ovanligt. BMW CS #5139 |
|
|
Oki Tackar för informationen... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
J.L, Vilka bilar är utrustade med 5hp-18? Och sitter 5HP30 i några andra bilar än BMW? Glöm inte att även E34 Alpina B10 4.0, B10 4.6 och den med 7 byggda exemplar sanslöst ovanliga B11 4.0 E32 är mig veterligen utrustade med denna låda. Har hört om en B10 4.0 i Tyskland som hade problemet... MVH, E38B12 |
|
|
Måste man missköta eller misshandla bilen på ngt sätt för att plastkuleproblemet ska uppstå eller är det "naturlig" slitage som orsakar problemet? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Så vitt jag har förstått så är det i stort oberoende om du kör som en biltjuv, eller med två ägg under gaspedalen. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Oki tack för hjälpen! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.