AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.357

Får jag filma min e32:a ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Har tillbringat sista veckorna i verkstaden med att göra mina e32:or riktigt fina , köpt mycket nya karossdelar och lackbehandlat , bytt massor med saker så bilarna är nu i mycket gott skick.

Så jag börjar känna mig orolig för att parkera bilarna ute och jag har bara vanlig uteparkering , men nu har jag inhandlat IR-strålkastare som jag monterat så att de belyser p-platsen och två kameror som filmar p-platsen dygnet runt och sedan en dator som står och sköter kamerorna - så fort något rör sig startar inspelningen på båda kanaler.

Men är det lagligt att från sin bostad filma sin bil som står på en p-plats 3 meter under sin balkong ?

Man får riktigt fina ansiktsbilder och för egen del kan det vara skönt att identifiera den som vandaliserat eller stulit min bil , kanske har polisen nytta av det , men i en liten stad så ser man förr eller senare ett ansikte man känner igen.
Hejsan!

Ja du får ju läsa själv, finns säkert nån bättre beskrivning av lagen...det är bara att leta på nätet så hittar du säkert.. =)

Kamerabevakningslagen.

Följande gäller från den 1/7 1998 :
1. Butiker tillåts att sätta upp TV-kameror för kontinuerlig bevakning i butiken under dagtid, sk "snatteri-kameror" utan att begära tillstånd. Post- och bankkontor får dessutom sätta upp kameror för bevakning av NÄRområdet (ca 5-10 meter) utanför entréer.

2. Kamerabevakning får endast ske i brottsförebyggande/avslöjande syfte.

3. Butiksinnehavaren är istället ålagd sk anmälningsplikt respektive upplysningsplikt. Detta innebär att han/hon måste anmäla till Länsstyrelsen att kameror monterats (blankett skall finnas på Länsstyrelserna i landet) samt att besökare upplyses via väl synliga skyltar att kamerabevakning sker.

4. Kontinuerlig inspelning är tillåten dock får ljud endast tas upp och spelas in vid utlöst rånlarm.

5. Montage av bevakningskameror utomhus får endast ske utan tillstånd på privat mark (eget boende) eller på väl avgränsat/inhägnat område försett med skyltar som upplyser om att kamerabevakning sker. Detta inbegriper även bakdörrar till butiker etc som ligger avsides och ej kan bedömas vara allmänt område.

6. Dessa typer av tillståndsbefriad kamerabevakning skall vara utförd med fast monterade kameror med fast optik dvs ej motorstyrd eller motorzoom.

7. Utrustningen får ej monteras så att den är uppenbart kränkande för den personliga integriteten.

Det är också fritt att montera kamerabevakning i fordon, maskiner o dyl utan tillstånd om syftet är att öka trafiksäkerheten eller säkerheten i arbetsmiljön.

Det har alltid varit tillåtet att ha kamerabevakning på privat mark dvs hemma (även lägenheter) eller på inhägnat fabriks/industriområde, det enda som krävs är skyltar som talar om att kamerabevakning sker. Det bör dock beaktas att den personliga integriteten hos grannar etc ej får kränkas.

///Marcus
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
låter väll som att man inte får ha det eftersom jag inte äger marken bilen står parkerad på.

Å andra sidan känns det lite som att man är helt rättslös när det gäller bilar , men bäst vore ju att faktiskt ha skyltar som talar om att det är kamerabevakat.
Då kanske de flesta pundare skiter i det och de som är fräcka drar på sig en balaclava eller nätstrumpa ...

Bra tips iaf. om ljud , har inget ljud just nu men vore fint att smälla upp två riktmikrofoner.
Paap Reeder
Hej!
Kamera får endast riktas mot din egen tomt eller lgnhet.
Filmar du gatan utanför kan du få skaka galler.
Dock är sk dörrvideo tillåtet.

Hittar just nu inte mitt tillstånd från Lst men det är ett jäkla allvarligt brott i Svedala. Tror minst ett par månader.

Nu är "mina papper" från ca -93 så det kan ha ändrats.
Mackman har senare versioner.

I vilket fall är det inte gångbart att använda kamerainfo till polisanmälan. Får tjuvens advokat reda på det får du dela cell med han som stal din E32:a ..... så har ni åtmonstone ett gemensamt samtalsämne.

MVH /// Paap R

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hehe , men då vill det ju till att de placerar även mig på långvården , har hört att folk som fått de övre nackotorna krossade brukar hamna där :-)

Undra om länsstyrelsen beviljar tillstånd för övervakning av bil ?
Ras.mus
Annars kan du ju helt sonika påstå att du hörde något ljud, gic´k upp och filmade för hand vad som hände eftersom du inte vågade gå ut... typ... Jag menar, vem f-n tror att du har haft kameraövervakning alltid?

Dessutom kan det ju vara bra om du kan identifiera vem det är, söka upp nissen, säga att du vet att det var han/hon, har vittne och kräva ersättning utanför lagen och lägga på ett par tusen för sveda o värk typ! Är det en icke yrkeskriminell som inte vill hamna i buren/register så tar han ju chansen direkt! Åker han dit får han ju både betala OCH ta straffet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.