AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
871

Byte av växelspaksknopp och motorhuvsjustering?

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Nu har M3:an inhandlats och efter att ha gjort en grundlig rengöring tänkte jag i morgon byta till original växelspaksknopp. Den som sitter på är en Hamannknopp och jag undrar hur man tar bort den? Ärligt talat har jag inte tittat mycket på det, men jag vill inte stå rådlös i morgon när jag ska börja jobba. När sedan standardknoppen ska på, smäcker man bara den på plats eller skruvas den på något sätt?

Min andra fråga gäller motorhuvsjustering då huven för tillfället går ned mer på ena sidan. Sitter det justerskruvar längst in vid gasfjädrarna eller något?

Tacksam för svar!
/Fredrik
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Standardknoppen smäcks bara på plats direkt, om inte spaken är kortad eller modifierad för hamann knoppen.
Den kan nog troligtvis vara skruvad med 3st små insex längst ner, kanske under växelspaksdamasken ? vet inte hur den knoppen ser ut..
Om du har haft loss huven, så kan du kanske behöva justera den på fästena, annars kan du nog bara justera gummistopparna till huven.
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
*Knoppen är bara att rycka upp, sen trycker du hårt på den nya.

*Huven kan justeras genom att ändra gångjärnens placering uppe vid infästningen, nära rutan.. Lossa skruvarna o justera.. spänn sedan igen..

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Är det inte standard med belyst växelspaks knopp på M3? Då måste man väl iså fall koppla in sladden?
/B
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Nä, belyst är den inte. Det har den inte varit i någon av bilarna vi tittat på. Växelspaken är på nu i alla fall...

När det gäller motorhuvsjusteringen så förstår jag inte riktigt hur man ska göra. Jag har tittat vid infästningarna uppe vid vindrutan men jag hittar ingenting som går att justera. Kan ingen säga hur man ska gå tillväga, kanske med en bild som visar vad jag ska pilla på för att uppnå önskad effekt...
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Bultarna som håller i luckan sitter i spår, så att det finns justeringsmöjligheter på hur luckan ska sitta.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Justeringen vid gångjärnen är bara för sid och längsled justering. Höjden justeras med stoppen i framkant ovanför lyktorna (tror jag dom satt).

_______
//Niklas
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

I alla M-bilar jag tittat på, tom de man läst om i tidningstester har haft belyst knopp. Är det bara en tillfällighet att jag alltid har råkat hamna i såna bilar ( det är rätt många....) eller? Kan ju vara kul att veta....

;-)

/B
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Beppo:

M3 3,2 har belyst knopp som standard, inte 3.0.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har för mig att det var belyst knopp i den 3.0.an jag körde för många år sedan...men det kan ju ha varit extrautr. I en gammal tekniken värld jag har där de testar M3 sports evolution så visar de en bild på den belysta knoppen, var det standard på dom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.