AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
641

Superchips

xody
Jag har sett att det finns en del som tycker
att chippet suger.
Eftersom jag klurar på att skaffa ett sådant så undrar jag om det finns någon som har ett i sin bil och om man kan få höra på lite riktiga erfarenheter snarare än ett religonskrig :)
Dessutom som undrar jag om det är någon skillnad effektmässigt på ett ersättnings filter och ett open air.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Jag är själv ingen expert på området trimning men kan dela med mig av min erfarenheter:

En utav bilarna jag har är en 540ia E39, den är trimmad med Superchips och KN luftfilter, detta ska enligt uppgift ge ca 20-30hk.
Jag sänkte min bensinförbrukning för landsvägskörning till ca 0.93l/m, sen när det gäller effekten så har det för mig gett snabbare respons på lägre varv och bättre bottendrag, så jag måste säga att jag tycker att det är värt pengarna.

När det gäller luftfiltret så är min erfarenhet att ett öppet system jämnfört med KN luftfilter ger sådan liten skillnad att det inte är värt att chansa på att få in skräp i systemet.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Ursäkta det låter som om jag menade att open-air skulle betyda att du tog bort filtret...så är inte fallet, jag menar bara att i mitt tycke så är K&N filter en bra lösning
Varför skulle ett öppet filter släppa igenom
mer smuts än ett instängt, dom är väll gjorda
av samma material (om man ser till samma märke
alltså)? Borde det inte bero på vart man monterar
det istället?

Mvh
Patrik 325i -92
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Sandgren: Det var det jag försökte förklara i mitt andra inlägg, alltså att jag skrev mitt svar på felaktiga grunder när det gäller filtret. Självklar så har du rätt! Vad jag däremot menade i mitt första svar var att jag har både sett och hört att en del tagit bort filtret helt, vilket kan skapa en del problem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.