|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte för ett par dagar sedan att en jordkabel hade gått av. Den sitter mellan kaross och motorhuv och jag vet inte hur länge den varit av. Bilen funkarde som vanligt även när den var av, märker ingen skillnad nu när jag bytt den alltså. Frågan är då: Vad har denna för funktion? Min sida: Länk Touringklubben: Länk | |
|
Jorda motorhuven ordentligt:-).Kan kanske kanske påverka din bils radiomottagning negativt om den e av????Det finns säkert en anledning till att den finns där:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Självklart finns det en anledning, frågan är bara vad? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det stämmer som dawwe skriver, den är där för radiomottagningens skull - men fråga mig inte hur det hjälper. Jag har nån gång köpt "radioavstörningskit" till nån bil, då har tre delar ingått: kondensatorer till tändspole och generator, och jordfläta till motorhuven. |
|
|
Nu är ju inte jag någon "gnistjagare" men för mig så låter det helt otroligt. Bygger man ett ordentligt ljudsystem så ska det ändå inte bli några störningar... Jag har bytt ut allt som satt i min bil mot nytt, även kablarna. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
Deliq |
>Micke Dina elvärmda spolarmunstycken kommer kanske inte att fungera lika bra om flätan är av :-( Inte heller lampan som lyser upp utrymmet när huven är öppen... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Har funkat hela tiden. För övrigt så tror jag att all el av den typen har egen jordkabel. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
har även larmet egen jordkabel då eller? har varit med om att larmet gått när man skulle ner i motorrummet. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
Deliq |
>Micke Returströmmen har säkert gått via gångjärnen, är de fria från rost (vilket jag förutsätter att dina är ;-)) leder de alldeles utmärkt. Det kan dock uppstå galvanisk korrosion på sådana ställen om de inte är konstruerade från början att leda ström... M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Den är ju dels till för att säkerställa en ordentlig jord för tex elsaker som sitter på huven, typ spolarvärme, och lampa osv. ett gångjärn kan ge dålig jord därför chansar inte biltillverkaren. Sen att det kan hjälpa radio kan säkert vara sant. det ger ett större och säkert bättre jordplan åt radioantennen |
|
|
Humm, min antenn sitter ju i vänster bakruta. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: Trodde du visste allt om kablar... Förbrukarna har egen jorkabel. Larmet påverkas inte av jordad huv utan av brytare vid huvlåset. Jordplanet för antenner påverkas inte direkt heller. Däremot påverkas störningsnivån ut till egna och andra radiomottagare från t.ex tändsystemet under huven om denna inte är riktigt jordad, därför jordflätan. FP |
|
|
Jordad motorhuv har egentligen inget med ljudsystemet att göra det är som sagt för att skärma av tändspolar/tändkablar bättre. de kan annars störa radiovågorna trots att de inte har samma frekvens , det kalals för över och undertoner när något kan störa något annat trots att frekvensen avviker med många Mhz. |
|
|
Aha, nu börjar det klarna... TACKAR! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.