|
|
|
|---|---|
|
Mmm, som rubriken antyder så undrar jag vad som kan vara orsaken till den extrema spårkänslighet som bilen uppvisar. Bilen är en 530 -03 som gått drygt 2000 mil. Fälg o däck är 8.5*18" och 235/40 i dimension (Dunlop SP9000) runt om. Jag har jämfört med min egen M5 E28 med 235/45 17" och en 540 E34 med 235/40 18" och de beter sig MYCKET snällare... Någon som känner igen fenomenet och har några tips? Trötta bussningar och felaktiga hjulvinklar har jag svårt att tro med tanke på hur ny bilen är samt hur den är använd... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Däckfabrikat och utforming, storlek spelar nog det största orsaken i detta fall. En 540T med 245/275 "18 går sprikrakt med nya Michelin PS 2 där min bil med 17" 235 kan känna av att det spårar (Conti sp2) Men där är vägen urdålig med "rodelbanor" som vägbana. ///MVH Hasso Länk |
|
Så det är byte av däcksfabrikat som gäller tycker du? Kan ET-måttet påverka detta negativt? Fälgarna är beställda med rätt ET men jag tycker de borde bredda mer utåt skärmen än de gör så jag är lite osäker om det verkligen blev rätt... |
|
|
En 530 iM -03a med 235 el 245 fram och 265 bak (18") spårar inte alls. Den rullar på Michelin PS 2 den med. Min 528i Touring Länk |
|
|
Oki, då blir det nog till att prova en uppsättning PS2 till att börja med. Tack för tipset! |
|
Paap Reeder |
Hej! Först måste du väl göra en 4-hjulsmätning till att börja med innan du byter däckfabrikat. Står toe-in lika med noll eller out så spårar den ordentligt oavsett däck. MVH /// Paap R |
|
Vilken offset (ET eller IS) är det på fälgarna? Om offseten är mindre än originalfälgarna, brukar bilarna bli ganska spårkänsliga! Efter att kollat offseten skulle jag göra en fyrhjulsinställning innan jag investerade i nya däck! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självklart är det som Paap säger, men man förväntar sig inte att en ny bil med 2000 mil på mätaren ska ha felaktiga hjulinställningar, och då spårar den även med "smala" hjul , om det är tou out istället för in, jag har exprimenterat med några gånger på en bil som stog 6 mm tou out istället för 2,5 in, tog några ggr att justera in den rätt, och vingligt vad det inna den blev bra. ET kan nog på verka en del ev, men vet ej hur. ///MVH Hasso Länk |
|
Precis som Hasso skriver så är det knappast något man förväntar sig av en ett år gammal bil som mest stått stilla och sedan åkts långfärder med. Det är därför frågan är uppe här. En annan bil hade direkt fått smaka på lasermätutrustning. Med odubbade vinterdäck på 16" orginalfälg spårar det inte alls eller iaf ytterst lite. ET är väl 20 i fram o 22 i bak som på E34? Hursomhelst vet jag att de beställdes med samma ET som orginal. Även på 523 -98 hjulen satt på tidigare spårade det men inte lika mycket som nu. Eftersom den var sänkt så utfördes fyrhjulsmätning och justering på den. Det ändå är dags att byta däck så då kan man lika gärna prova ngt annat... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.