AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.231

Kvalitet på vindrutor

ol
62
olal
Audi A3 2011
Är det någon mer än jag som upplevt efter att ha bytt vindruta att den nya inte tål nånting i jämförelse med den gamla?
Jag har haft den nya sen mitten av februari, och har nu 2 st feta stenskott + 5-6 mindre.

Jag har ägt bilen sen 1999, och har inte fått ett enda synligt stenskott trots att det flera gånger kommit saker och flugit mot rutan och smällt till ordentligt. Men trots detta, inte en repa.
(Jag bytte för övrigt rutan för att den sprack från nederkanten och vandrade uppåt).

Glasfirman som bytte rutan säger bara "det finns inte olika kvalitet på rutorna, det är samma tillverkare på alla rutor".
Men jag köper inte detta, skillnaden är så stor att det måste vara någon skillnad.

Är det någon som har koll på vad klassningen på rutorna innebär? "E2" står det på min nya ruta, jag hade ingen tanke på att kolla på den gamla innan dom bytte, men på alla sidorutor står det "E1".
Jag fick samma intryck som du när jag bytte på min förra bil. Jag bytte originalrutan vid ca 12 000 mil. Efter bara ca 4 000 mil var den nya rutan minst lika förstörd som den gamla. Undrar också om det finns olika kvalitet, och om man ska byta på BMW för att få original?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Står de på den vilken tillverkare det är?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bmw tillverkar inga rutor, och byter nog sällan rutor , utan anlitar en glasmästare som gör jobbet.
Pinkerton är en ruttillverkare som används flitigt av många biltillverkare, ligger visst nånstans i Halmstad.
Men jag är av uppfattningen att dagens bilrutor är mindre tåliga än dom som fanns för 20 år sedan ?? rätt eller fel men så känns det.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Kan nämna att jag fick byta originalvindruta efter 2 månader...

*Best Man Wins*

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bytte min vindruta i mitten på mars i år, några veckor sedan alltså. Ville helst inte byta förrän det var sopat på vägarna men fick nedslag på besiktningen så jag hade inget val.
Efter 2 dagar med ny ruta fick jag ett stenskott, kul. Men inte nog med det, efter ytterligare 2 dagar hade den växt till en spricka över hela rutan ! :))
Bara att byta igen, tur att man fick en försäkring utan självrisk i en månad. Skitjobbigt att åka tillbaka iof.
Numera har jag extra glasförsäkring så jag slipper självrisk om den skulle spricka igen.

/Anders
Länk
SEKURIT är väl ett fabrikat? Det står på alla mina originalrutor iaf. Det stod även på rutan jag bytte till, men den saknade BMW-märket. Även om en oberoende bilglasmästare gör jobbet så borde man väl kunna få en originalruta. Om det nu är någon skillnad?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är rutan tillverkad enligt specar från fordonstillverkaren eller är den gjord av en tillverkare som leverera till en fordonstillverkare eller till fristående grossist så är det idag det som kallas originaldel.
Enligt nya EU regler sedan oktober 2003.

///MVH Hasso
Länk
Jag märker tom skillnad på rutan som var på min E36 -95 och den som jag har på min E46 -01. Rutan på min E46a som har gått 4000 mil ser redan mycket värre ut än den på E36an som hade gått 9000 mil
ol
62
olal
Audi A3 2011
Vet inte vem tillverkaren är. Det står bara ett "W" på den.
Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
olal

E2 står för europa godkänd av Frankrike 1 står för tyskland,Sverige har siffran 5.Detta vissar alltså villket land som har gjort testen för godkännandet.

Glaskvaliteten har inte ändrats,men däremot så har biltillverkarna sparat in på stänkskydd.
Och vägverket bytte väl till grövre grus för något år sedan?
Pilkington är nog störst, har sitt headoffice i England. Fanns nåt som hette Scanex eller liknande i SE för, Securit är (var) nog en typ av glas tror jag, ingen tillverkare. E-märkningen är ingen speciell klassning utan ett godkännande, samma som på t.ex lampor, speglar och diverse annan utrustning.
Många biltillverkare sätter sin logga osv på glaset, liksom på mycket annat, utan att själv tillverka.
Pilkington är rätt så innovativa, de har bl.a tagit fram ett glas som inte behöver putsas! Främst avsett för stora skyskrapor och liknande med rejäla glasfasader. Varje gång det kommer vatten eller regn på glaset så "utsöndras" ett ämne som gör att det blir skinande blankt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sekurit är visst en tillverkare av rutor: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
Sekurit är världens största bilglas tillverkare,Pilkington är bara 2a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.