|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon har förkraring eller info som kan stilla nyfikenheten hos mig. En Z8 har ju en V8 på 4,941 L och 297/400 Hk men i Alpinas modell RV8 ligger det en V8:a på 4,837 L och 280/381 Hk. Vridmomentet i Alpinan är 520Nm som max, vet inte riktigt vad det är i Z8:an. Brukar väl inte vara Alpinas inriktning att göra modeller som är svagare än originalet men så verkar det vara med den här modellen. Någon som vet mer om bakgrund/histora till motoralternativet i RV8:an ? | |
|
även -Z8:an- lär finnas med en annan/svagare motor-variant direkt från -BMW- och bilen blev då ca. 150.000 billigare ?? |
|
|
Tror att Alpinas tanke var att göra en glidare mer än en racerbil (eftersom det var svårt att göra nåt vettigt/häftigare av motorn som sitter i Z8). Därav switchtronic och mesigare motor. /Micke |
|
|
Kan tänka mig att det har någonting att göra med att motorn i Z8'an är samma som i e39 M5 och att Alpina inte bygger vidare på motorer från ///M. /Wille |
|
|
Någon "svagare" oficiell variant av Z8:an har jag inte kunnat hitta belägg för i några infokällor. Kan det vara en förserievagn eller liknande? Det som WilleW skriver låter väl dock som en vettig förklaring då det skulle innebära att det är den normala V8:an som är förstorad |
|
|
WilleW har rätt! Lite tråkig utveckling för Alpina. Från att ha varit monster baserade på BMW till att bli automatglidare för amerikamarknaden. Kanske lite väl svert o vitt från min sida men det känns som om det är planen... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Motorn är nedtrimmad i Alpinan för att passa med automatlåda bättre. /B |
|
V12 LeMans |
Har jag fel för mig ? Motorn i Alpina R V8 är en "B10 V8"-motor inkl. automatlåda , för att göra den mer "civiliserad" (= lättkörd ) , enligt ett test jag läste när bilen var ny . (de tillverkas väl inte längre ?) tycker att den "nya" Alpina-fälgen Dynamic passar bra till Z8ans retrolook . |
V12 LeMans |
Såg på Alpinas hemsida att man tillverkade 555 st Roadster V8 Måste tillägga att det måste vara samma motor som B10 V8S på 4.8 liter |
|
är det ingen som kan bekräfta att -Z8:an- levererades också med en annan(svagare) motor-version ?? och inte som en pre-serie-modell snarare mot slutet av tillverkningen när försäljningen inte gick så bra bl.a. för att bilen därigenom blev markant (ca. 150.000 Kr) billigare - jag är ingen -Z8- expert, definitivt INTE, MEN jag har väl inte drömt detta ?? ;) om ingen kan bekräfta detta så kommer jag att kolla upp det men vill helst inte slösa tid på det ;);) M5touring register |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.